Krøyer sætter publikumsrekord i Paris

Udstillingen L’heure Bleue de Peder Severin Krøyer på Musée Marmottan Monet blev en stor succes i Paris denne sommer. Udstillingen var et samarbejde mellem det franske museum og Skagens Kunstmuseer.

Det var Krøyer, de kom for at se. Fra den 19. maj til den 26. september strømmede publikum til det franske museum Musée Marmottan Monet for at opleve den hidtil største retrospektive præsentation af P.S. Krøyers værker i Frankrig på udstillingen L’heure Bleue de Peder Severin Krøyer – på dansk: Peder Severin Krøyers blå time.

Hele 109.600 gæster så udstillingen, som dermed blev en af de meget succesfulde udstillinger i Paris denne sommer. Musée Marmottan Monet var underlagt besøgsbegrænsninger som følge af franske coronarestriktioner, men kunne alligevel rapportere om kø fra morgen til aften i hele udstillingsperioden, hvor de dagligt nåede fuld besøgskapacitet. Den franske udgave af udstillingens katalog, som også findes på engelsk og er skrevet i samarbejde mellem Musée Marmottan Monet og Skagens Kunstmuseer, blev desuden udsolgt.

Med over 100.000 besøgende blev L’heure Bleue de Peder Severin Krøyer en ægte succes. Musée Marmottan Monet er begejstrede for, sammen med Skagens Kunstmuseer, at have arrangeret den første monografiske udstilling med Krøyer i Frankrig og for at have præsenteret en række store værker af den danske kunstner. Vi glæder os til at fortsætte dette samarbejde med udstillingen Krøyer og Paris – nordiske toner og franske forbindelser, som vises i maj 2022 i Skagen, og som vil fokusere dybere på kunstnerens forhold til Frankrig,” siger Marianne Mathieu, videnskabelig direktør for Musée Marmottan Monet.

Lisette Vind Ebbesen, direktør for Skagens Kunstmuseer, er også begejstret for samarbejdet: ”Vi er både glade for og stolte over, at så mange gæster har besøgt udstillingen, og vi er overvældede over dens modtagelse. Rejser og international udveksling var supervigtigt for skagensmalerne og det er det også for os. Samarbejdet med Musée Marmottan Monet har beriget og flyttet os på mange måder. Det er fantastisk at få franske øjne på Krøyer og samarbejdet har kastet nyt lys over både vores forskning i hans arbejde og vores samling af hans værker.

Kø foran Musée Marmottan Monet. Foto: Skagens Kunstmuseer

Udstillingen rummede mere end 60 værker, som var lånt fra franske og øvrige internationale museer, herunder værker fra flere tyske museer og Museum of Fine Arts i Budapest, samt eksklusive lån fra prestigefulde private samlinger. Fra Danmark var der udlån fra bl.a. SMK og Johannes Larsen Museet. Størstedelen af udstillingens værker kom imidlertid fra Skagens Kunstmuseer, som også helt exceptionelt havde udlånt ”Sommeraften på Skagen Sønderstrand” – et værk, som ellers aldrig lånes ud.

Udstillingens farver og opbygning var inspireret af Skagen, som den franske udstillingsarkitekt besøgte sidste sommer. De røde og gule vægfarver er hentet fra hhv. Anchers Hus og Skagens mange gule huse og mens den røde farve understøttede de familiære motiver, ofte med meget grønt, understøttede den gule farve Krøyers mange blå toner.

Et enigt, rosende anmelderkorps og glade besøgende
Det franske anmelderkorps er stort set aldrig enige, så det var ganske ekstraordinært, at alle anmeldere roste L’heure Bleue de Peder Severin Krøyer. Avisen Le Monde kaldte Krøyer ”en af de største mestre i dansk maleri”, mens Le Figaro omtalte ham som ”mesterlig”. Kunstmagasinet Art Critique skrev: ”Det blå er satin. Det blå er genialt. Her er det accentueret med hvidt, dér med lilla, lejlighedsvist med grønt.” og kunstbloggen Arts and The City konstaterede i sin omtale af udstillingen at: ”Peder Severin Krøyer er livets maler.”

Udstillingen fik omkring 70 omtaler i franske og øvrige internationale medier.

Museets franske besøgende kaldte udstillingen ”en glædelig opdagelse”, ”levende og pragtfuldt”, ”lysende”, ”drømmende” og ”meget europæisk”. Og selvom det franske museum rummer mesterværker, der spænder fra middelalderen til verdens største samling af Claude Monets malerier, var det altså denne sommer Krøyer, museumsgæsterne kom for at se.

Museumsgæster i L’heure Bleue de Peder Severin Krøyer på Musée Marmottan Monet. Foto: Skagens Kunstmuseer

Næste år i Skagen
Udstillingen er frugten af et treårigt forskningsbaseret samarbejde mellem Musée Marmottan Monet og Skagens Museum. Projektet hedder Krøyer til Paris og Paris til Skagen og projektets forskningsindsats ledes af den franske kunsthistoriker Dominique Lobstein og Mette Harbo Lehmann, kunsthistoriker og museumsinspektør ved Skagens Kunstmuseer. Det samlede projekt er under protektion af Hendes Majestæt Dronningen.

Anden del af projektet kan, som Marianne Mathieu nævnte, nydes i Skagen i 2022, hvor Skagens Museum åbner udstillingen Krøyer og Paris – franske forbindelser og nordiske toner, som undersøger Krøyers franske inspirationskilder. Udstillingen rummer en række af Krøyers hovedværker samt indlån fra en række internationale museer.

Læs mere om projektet lige her: https://skagenskunstmuseer.dk/om-museerne/udviklingsprojekter/kroeyer-til-paris-og-paris-til-skagen/