Nyerhvervelser: To værker af Anna Ancher og P.S. Krøyer erhverves af Skagens Kunstmuseer

To nye værker fyldt med fortællinger skal fremover pryde væggene på Skagens Kunstmuseer. Anna Anchers sortklædte kvinder i Skagen Kirke og P.S. Krøyers henslængte jæger flytter ind i samlingen til stor glæde for museet. Værkerne er erhvervet på auktion hos Bruun Rasmussen den 18. september 2023.

To nye værker er blevet tilføjet Skagens Kunstmuseers samling. De er erhvervet på auktion hos Bruun Rasmussen i Bredgade i København, og der er begejstring i Skagen.

”Det er to utroligt fine og meget vigtige værker, som vi nu får ind i museets samling,” siger Lisette Vind Ebbesen, museumsdirektør. ”Det er malerier af høj kvalitet udført af to meget velkendte skagensmalere, og samtidig værker, som tilføjer nye perspektiver til vores samling og den kunstnerkoloni, som blomstrede i Skagen for mere end 100 år siden, men som stadig kan mærkes og skaber værdi for byen i dag.”

De to malerier er erhvervet på auktionen ”Nordisk lys – kunstnerkolonien på Skagen”, som var Bruun Rasmussens sidste før auktionshuset flytter fra de legendariske lokaler i Bredgade.

Begge nyerhvervede værker rammer kernen af Skagens Kunstmuseers indsamlingsområde: Motiverne er fra Skagen, de er karakteristiske for de to kunstneres arbejde og adskiller sig samtidig en smule fra museets øvrige samling.

Anna Anchers: Altergang i Skagen Kirke, 1899

Et særligt Anna Ancher-værk

Anna Anchers ”Altergang i Skagen Kirke” fra 1899 gemmer viden om både kunstnerens evner og Skagens historie, og Skagens Kunstmuseer har flere forstudier til værket. Det er et karakteristisk Anna Ancher-maleri, der viser hendes fornemmelse for farver: baggrundens lysende gule og rosa nuancer danner stærk, men harmonisk, kontrast til de sortklædte kvinder. Det illustrerer også hendes berømte evne til at fange lys. Samtidig er maleriet væsentligt anderledes: det er større end hendes malerier oftest er – 62×81 centimeter – og det viser Anchers arbejde med figurmaleri i større skala, hvilket er en sjældenhed.

Maleriet illustrerer også det religiøse fællesskab, som fyldte en del i Skagen i 1880erne med Indre Missions indtog, og som Anchers mor og søstre var en del af. Netop det religiøse fællesskab fylder en del i Anna Anchers samlede oeuvre, men disse værker udbydes sjældent til salg – også derfor er det betydningsfuldt for museet fremover at kunne vise mere af dette fra Anchers hånd.

P.S. Krøyer: Degn Brøndum siddende i klitten med sin jagthund. I baggrunden ”Sømærket”, 1898

P.S. Krøyers blik ind i kunstnerkolonien

P.S. Krøyers ”Degn Brøndum siddende i klitten med sin jagthund. I baggrunden ”Sømærket”” fra 1898 er et stærkt jagtmaleri, men er derudover forstudie til det monumentale værk ”Skagensjægere”, som ejes af ARoS. Skagens Kunstmuseer har gennem årene erhvervet sig en del forstudier til dette værk, da forstudierne – ikke mindst dette – både skildrer jagten, som var en central beskæftigelse for kunstnerkolonien, og vigtig for det fællesskab, der år efter år trak de mange forskellige personligheder til Skagen.

Samtidig har Skagens Kunstmuseer kun få portrætter af Degn Brøndum, som var en afgørende skikkelse i kunstnerkolonien i Skagen. Han ejede og drev Brøndums Hotel, da skagensmalerne og kunstnerkolonien omkring dem etablerede sig, og gav ofte plads til middage og møder. Han var nær ven og jagtkammerat til både P.S. Krøyer, Michael Ancher og de øvrige malere, og bror til Anna Ancher. Sidst, men ikke mindst, var det ham, der i 1919 overdrog en stor del af Brøndums Hotels gamle have til netop udstillingsvirksomhed på den grund, der i dag er Skagens Museum.

Muliggjort af fonde
Det var kun muligt for Skagens Kunstmuseer at erhverve værkerne med generøs og afgørende støtte fra fonde og puljer. P.S. Krøyers ”Degn Brøndum siddende i klitten med sin jagthund. I baggrunden ”Sømærket”” fra 1898 er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen og Augustinus Fonden, mens Anna Anchers ”Altergang i Skagen Kirke” fra 1899 er støttet af Ny Carlsbergfondet.

Værkernes fremtid
Når de to malerier ankommer til Skagen, kommer de direkte ind i Skagens Kunstmuseers konserveringsværksted. Her vil museets konservatorer tilse værkerne og forberede dem til udstilling. Derefter planlægger museet at præsentere dem i museets samling.

For yderligere information, kontakt:
Simone Sefland Storm Pedersen, presseansvarlig ved Skagens Kunstmuseer
sse@skagenskunstmuseer.dk