Bjesken er tilbage på Skagens Museum

Den er inspireret af skagensmalerne, den er gylden og den er brygget på håndplukkede, nordjyske urter. Oplev den populære Skagens Museum-bjesk, som museet har skabt i samarbejde med Bodil Lykke.

Den populære bjesk fra Skagens Museum er tilbage i museumsbutikken. I år er den produceret i de fire varianter Alt godt fra havet, Frokosten, Glæde for ganen samt Vind og vejr, og de er alle inspireret af hvert sit kunstværk fra en af kunstnerkoloniens malere.

Bjesk er en brændevin, som krydres med lokale urter, bær og rødder, og bjesken har især været udbredt i Nordjylland. Bjeskentusiaster fortæller gerne om bjeskens historie i folkemedicinen, hvor de forskellige urter tilsat de høje procenter siges at have helbredende virkninger på alverdens dårligdomme.

Skagens Museums bjesk produceres i samarbejde med Bodil Lykke, som driver Tornby Bjesk i Tornby. Lykke har interesseret sig for bjesk siden begyndelsen af 70erne og har en række principper for sin bjeskproduktion. Hun bruger udelukkende vilde urter, rødder og bær, som indsamles i det nordjyske. Hun tilsætter aldrig sødemidler. Hun skyller ikke sine urter og bær, men til gengæld sine rødder. Hun plukker ikke mere, end hun skal bruge. Sidst, men ikke mindst, er hun meget optaget af renligheden omkring flasker, tragte, måleglas og alt andet, der indgår i produktionen af bjesken.

Nordjyske urter og skagensmalernes kunstværker
De fire bjeskvarianter er hver inspireret af et værk fra en skagensmalers hånd. Alt godt fra havet er krydret med håndplukket perikon, som siges at have gamle virkninger mod depression og tungsind, og røllike, som siges at være mavestyrkende og sårhelende. Desuden smager den fortræffeligt til krabbe, som Viggo Johansen har malet på det værk, bjesken er inspireret af: ”Nature morte med krabbe” fra 1887.

Frokosten er inspireret af Michael Anchers ”Et haveselskab” fra 1904. Den er krydret med klassikeren porse, som virker konserverende og får alle til at holde sig friske og unge, samt hedelyng, der skulle være god mod gigt og i børns badevand mod udslæt samt tormentil, som er god mod smerter som for eksempel tandpine.

Glæde for Ganen smager af håndplukket agermåne. Urten med det særlige navn siges at være god som gurglevand mod halsbetændelse samt andre lidelser i mund og svælg. Denne bjesk ledsages naturligvis af P.S. Krøyers smukke, drømmende ”Fuldmåne” fra 1894.

Sidst, men ikke mindst, er bjesken Vind og vejr, som henter inspiration fra Laurits Tuxens voldsomme, levende ”Vesterhavet i storm. Efter solnedgang. Højen” fra 1909. Bjesken smager af strandmalurt, som meget passende modvirker søsyge, og det siges at mange i Vendsyssel drikker en malurtbjesk på fastende hjerte.

Smag på bjesken
Bjesk skal naturligvis drikkes, og det kan man på Skagens Museum to dage denne sommer. Der er nemlig prøvesmagninger med efterfølgende mulighed for at købe bjesken i museumsbutikken den 27. juli og den 3. august, begge dage fra 14.00-16.30.

Her vil kunstformidler og sommelier Kresten Langvold være til stede og fortælle endnu mere om bjeskens historie samt de malerier, den er inspireret af.

Læs mere her på Skagens Kunstmuseers hjemmeside under ‘Kalender’ eller følg med på museets sociale medier.