Ny udstilling bringer kunst og publikum sammen

Den 7. november slår Skagens Museum dørene op for vinterens udstilling, Vores Værker. Den består af 63 forskellige værker fra museets samling, der er valgt af 63 forskellige mennesker, og deres 63 forskellige årsager til hvorfor netop disse værker betyder noget for dem.

Foto: Skagens Kunstmuseer

Vores Værker er en klassisk kunstudstilling, hvor der hænger udvalgte værker af skagensmalerne på væggene, men udvælgelsen af værkerne er alt andet end klassisk. Det er nemlig ikke museets kunsthistorikere, der har valgt værkerne, men en flok mennesker helt udefra, som med deres valg og tanker om disse værker bringer nye perspektiver og historier ind i udstillingssalen. De 63 forskellige mennesker bidrager, med andre ord, med nye fortællinger om vores værker.

”Med udstillingen vil vi gerne belyse, at museets samling af skagensmalernes kunst tilhører os alle for evigt. At samlingen er en stor og fælles arv, som vi alle har adgang til, og som alle kan have et forhold til,” siger direktør for Skagens Kunstmuseer, Lisette Vind Ebbesen.

Udstillingen indeholder 63 værker valgt af f.eks. politikeren, skoleklassen, præsten, skuespilleren, sygeplejersken, meteorologen, forfatteren, gartneren, kunstneren og mange flere. Malerierne hænger side om side med deres fortællinger om, hvad værkerne betyder for dem.

”I denne udstilling lader vi beskuerne af værkerne tale, fordi det er de tanker, værkerne vækker, og de fortællinger og dialoger, de sætter i gang, der lærer os mere om kunsten, os selv, vores historie og vores nutid. Og selvom vi synes, at kunsten er vigtig i sig selv – det er jo os, der passer på den – så får den endnu større betydning, fordi den også er vigtig for en masse andre. Derfor består denne udstilling af både værker og fortællinger, som hænger ligeværdigt ved siden af hinanden,” siger Lisette Vind Ebbesen.

De 63 deltagere i udstillingen har valgt værker af Anna Ancher, Michael Ancher, P. S. Krøyer, Marie Krøyer, Holger Drachmann, Laurits Tuxen, Oscar Björck, Carl Locher, Einar Hein, J. F. Willumsen, Helga Ancher, Martinus Rørbye, Johannes Wilhjelm, Christian Krogh, Alfred Olsen, Viggo Johansen, Valdemar Irminger, Wilhelm Kyhn, Hans Smidth, Emil Gotthard Ekman og Oscar Herschend.

Fem af de 63 deltagere siger blandt andet:
”Det er også det, kunsten kan – give os mod til at leve.” Joy Mogensen, kulturminister (S)

”For en som mig, der ikke er født i Danmark, giver Anna Anchers malerier mulighed for at lære noget om den danske historie.” Claude Shukuru Munyamanzi, indehaver af tolkebureauet Aats

”Jeg kan virkelig godt lide at kunne fornemme den usikkerhed, der altid er hos malere og andre kunstnere. Der skal være en usikkerhed og når et billede er virkelig færdigt, kan man ikke ane den, for det er ikke fint. Derfor kan jeg så godt lide skitser.” Niels Hausgaard, sanger og sangskriver

”Jeg er nysgerrig efter hvad pigen tænker. Hun ligner en, der er lidt ked af det. Måske kigger hun efter en, hun er forelsket i – måske er det derfor hun har de lidt røde kinder.” Liv Lund-Christoffersen, 10 år

”Motivet bekræfter mig i, at kunst er skidevigtigt. Det her er et over hundrede år gammelt brev, som man stadig kan forholde sig til. Det går på tværs af tid. Dets nærvær gør, at man reflekterer over lignende situationer i samtiden. Og det er vel ikke så dumt.” Erik A. Frandsen, kunstner

Fortsat brugerinddragelse med #voresværker
Udstillingens anden del, hashtagget #voresværker, inviterer til brugerinddragelse. Alle kan nemlig bidrage til udstillingen og vise deres eget perspektiv på kunsten ved at lægge et post på Instagram med et værk, der betyder noget særligt, fortælle hvorfor og tilføje #voresværker.

”Vi vil gerne skabe endnu mere plads til samtaler om kunst og kulturarv, og derfor håber vi selvfølgelig også at rigtig mange vil være med ved at dele deres historier og oplevelser af kunsten med os og hinanden,” siger Lisette Vind Ebbesen.

#voresværker fungerer altså som et digitalt udstillingsrum, der gør det muligt at inddrage endnu flere valg og fortællinger end de 63, der hænger i den fysiske sal på Skagens Museum. Dette digitale element understøtter udstillingens budskab om at forskellige perspektiver på en velkendt samling understreger dens betydning på tværs af generationer, professioner og landsdele.

Projektet er støttet af Ny Carlsbergfondet.