Anna Ancher: Selvportræt. ca. 1879. Olie på lærred

ANNA ANCHER – Portræt af dagens fødselar

”Hun var i dansk Kunst den første, der ret forstod at fange en Solstraale”, Karl Madsen, 1929

Anna Ancher var skagbo. Født, opvokset og begravet i Skagen, hvor hun havde sin faste base, sit hjem, hele livet. Næsten alle hendes værker tager udgangspunkt i motiver fra Skagen, men i sit udsyn, sin føling med verden og de moderne tendenser, var Anna Ancher langt fra lokal – tværtimod, så var hun moderne, før det moderne nåede til Skagen, og før det moderne maleri for alvor slog igennem i Danmark.

Hun var ofte i København. Først i 1875-1878, hvor hun uddannede sig på Vilhelm Kyhns private tegne- og maleskole for kvinder, og siden da hun, sammen med sin mand, købte en bolig på Frederiksberg. Derudover rejste hun i hele Europa og udstillede i flere lande. I 1889 tog hun en længere uddannelse i Paris, og så var kolonien i Skagen et mødested for både danske og udenlandske kunstnere, som bragte hele verden med sig til det lille fiskerleje i nord.

I Skagen skabte Ancher-parret sig et hjem, hvor de omgav sig med kunstværker, bøger og genstande med inspiration fra hele verden. De flyttede aldrig fra huset, og i dag kan man stadig se Anna Anchers enkle atelier, hvor hun ved hjælp af et moderne loftlys dagligt arbejdede med sine værker. Anna Ancher forenede de velkendte motiver i Skagen med de nyeste tendenser indenfor teknik og metode fra udlandet; det naturlige lys, radikale og eksperimenterede farvevalg pålagt lærredet med brede penselstrøg, og en forenkling af motivet. Det gjorde hun på en sådan måde, at hun i dag anses for at være en af hovedkræfterne i fornyelsen af dansk malerkunst i slutningen af 1800-tallet.

Anna Ancher: Selvportræt. ca. 1879. Olie på lærred

Selvportræt
Dette portræt er det eneste selvportræt, vi kender af Anna Ancher. Det er lavet, da hun var omkring 20 år gammel og netop havde afsluttet undervisningen på Vilhelm Kyhns private tegne- og maleskole i København, hvor hun gik i vintrene 1875-1878. Kvinder havde ikke adgang til Kunstakademiet før 1924, så bl.a. Michael Ancher anbefalede Anna Ancher at starte hos Vilhelm Kyhn.

Selvportrættet er præget af de mørke farver, som var typiske i tidens farvebrug. Det er en meget naturlig gengivelse af sig selv, og Anna Ancher møder beskueren med et intenst, nærmest skeptisk blik. Måske har hun lavet portrættet ved hjælp af et spejl. Især øjenkontakten er påfaldende, da mange af hendes øvrige portrætter og personskildringer netop ikke møder beskuerens blik.

Den lille lærredslap har altid befundet sig i kunstnerens hjem på Markvej i Skagen. I 2014 fusionerede kunstnerhjemmet, Anchers Hus, med Skagens Museum og det fine portræt er nu en vigtig del af museets samling sammen med de øvrige værker, der befandt sig i huset. Mange af dem gemt godt væk i skuffer og på loftet. Flere af de værker vises nu på udstillingen, Anna Ancher, for første gang.