Tegn som Anna Ancher med Lakserytteren

50 børn greb muligheden for at møde deres idol, Lakserytteren, en influencer, med over en million følgere, da han lørdag kickstartede denne sommers samarbejde med Skagens Kunstmuseer med to tegneworkshops i museumshaven ved Anchers Hus.

Lakserytteren, der også hedder Rasmus Kolbe, følges af mere end en million børn og unge på diverse digitale platforme som eksempelvis YouTube, Instagram og TikTok. Men Lakserytteren er ikke et klassisk Youtuber-se-mig-fænomen. Rasmus Kolbe arbejder nemlig for at gøre unge mere kreative – både på sociale medier og i den ikke-digitale verden.

For de knap så bevandrede på digitale medier kan man sammenligne ham med en moderne Jørgen Clevin, der var kendt og elsket for sine børnebøger og børneprogrammer, der netop opfordrede børn og unge til at tegne og udfolde deres kreativitet.

Det moderne kreative tegneunivers er også på Youtube

Hver uge ser tusindvis af børn med på YouTube, hvor Lakserytteren har skabt et kreativt tegneunivers. Denne sommer vil flere af Lakserytterens videoer sætte spot på Anna Ancher. Det sker som led i et samarbejde med Skagens Kunstmuseer.

”Formidling og inddragelse af børn og unge er super vigtigt for Skagens Kunstmuseer. Derfor er vi rigtigt glade for at kunne tilbyde en anderledes, tryg og spændende måde for alle børn i Danmark at være med på denne sommer. En kunstformidling, der taler direkte til børn og unge og deres kreativitet, fordi det handler om at være med, lære teknik og lege med farver. Samarbejdet med Lakserytteren giver børn og unge i hele Danmark mulighed for både at komme tæt på sommerens særudstilling om Anna Ancher og for at udfolde deres egen kreativitet”, siger Skagens Kunstmuseers direktør, Lisette Vind Ebbesen.

Hver anden søndag udkommer der en ny video på Lakserytterens YouTube kanal, der sætter spot på nye aspekter af Anna Anchers malerunivers og teknikker. Her opfordres børn og unge i hele Danmark til at tegne med og til at indsende deres tegninger og deltage i konkurrencen om at blive ugens billede. Et udvalg af tegningerne bliver udstillet på Skagens Museum resten af sommeren.

Første program af i alt tre sendes den 5. juli 2020 på Lakserytterens YouTube kanal. Den 19. juli kommer 2. program og endeligt sendes 3. program den 2. august.

Fakta om Lakserytteren

• Rasmus Kolbe er 28 år og uddannet fra Kolding Designskole.
  • Rasmus Kolbe har som mission at gøre unge mere kreative gennem tegning, DIY og designopgaver på sine sociale medier.
  • Lakserytteren har lavet oplysningsvideoer med fx børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, social- og indenrigsminister Astrid Krag og er desuden ambassadør for UNICEF Danmark.
  • Lakserytteren er i øvrigt netop udkommet med fantasyromanen, “Le-gender fra Odysïa – Griskernes hemmelighed”.