Tæt på: Den blå time

P.S. Krøyer: Sommeraften på Skagen Sønderstrand. (1893), Skagen, Skagens Kunstmuseer © Skagen Kunstmuseer

Af Vibe Dahl Andersen

Det beskrives som tidspunktet lige efter solnedgang, men inden tusmørket tager over.

Den blå time.

Et naturfænomen, som skagensmaleren P.S. Krøyer i den grad vakte til live i sine ikoniske værker fra Skagens Sønderstrand i slutningen af 1800-tallet. Og som i 2021 lagde navn til den storstilede Krøyer-udstilling i Paris, L’Heure Bleu, den blå time. Et samarbejde mellem Skagens Kunstmuseer og Musée Marmottan Monet i Paris.

“Krøyer har en periode i 1890’erne, hvor han er meget optaget af den blå time, som er tidspunktet lige efter solnedgangen og inden det bliver mørkt. Der hvor luften får et særligt lys og blåt skær,”  fortæller museumsdirektør ved Skagens Kunstmuseer Lisette Vind Ebbesen.

Fænomenet skyldes spredning i sollyset, når solen er gået ned, men stadig lyser op på månen, som sender lyset retur i et blåligt skær. Ved vandet ser man det som om himmel og hav flyder sammen i et, at horisontlinjen udviskes og grænserne flyder ud i blå nuancer.

Det er på sin vis helt naturligt, at fænomenet får kunstnerisk betydning i slutningen af 1800-tallet, forklarer museumsdirektøren.

Den blå time direkte på lærredet

“Friluftsmaleriet bliver populært blandt kunstnerne på det tidspunkt, og det betyder, at kunstnerne står udenfor og maler, i stedet for inde i deres atelierer, og dermed får de atmosfære, farver, lys og stemning meget mere direkte ind på deres lærreder end før.”

Og en del af det, som kommer på lærredet, er blandt andet den blå time, som især Krøyer er kendt for og som kan ses i hans ikoniske blå malerier i Skagens Kunstmuseers samling.

Og det er helt særligt, hvis du spørger museumsdirektøren.

“Man kan rent faktisk stå inde på museet og se Krøyers billeder fra den blå time og bagefter selv gå ud og opleve det, lige der hvor Krøyer også oplevede det, og hvor malerierne blev til. Sammenhængen mellem de værker, man kan se på museet og så de fysiske og geografiske steder udenfor, er helt særlig her i Skagen”  fortæller Lisette Vind Ebbesen og fortæller, at det faktisk også var hele idéen med at stifte Skagens Museum i sin tid.

“Og så er det jo et naturfænomen, som vi også i dag fascineres af,” siger direktøren om den blå time, som også er et særligt nordisk fænomen forbundet med sommerens lyse nætter.

Læs alle de andre “Tæt på” artikler her: https://skagenskunstmuseer.dk/taet-paa-artikler/

P.S. Krøyer: Fiskere på Nordstranden en sommeraften. 1891. Olie på lærred. Skagens Kunstmuseer (beskåret)