Skagens Kunstmuseer lancerer nyt arrangementsprogram

Marie Key (solo), Vilma, Carl-Emil Petersen og Guldimund spiller i en historisk have, der er guidede ture i skagensmalernes kunstværker og historie, og der er også mulighed for at diskutere klima og kreativitet. Det hele sker på Skagens Kunstmuseer i år.

Årets arrangementsprogram på Skagens Kunstmuseer er bredere og større, end det plejer at være. Det er det, fordi museet tager sig selv på ordet. Strategien Flere Fællesskaber, som museet har arbejdet efter siden slutningen af 2023, har nemlig som ambition, at de historiske huse og haver, Skagens Kunstmuseer råder over, skal bruges til at skabe meningsfulde møder mellem mennesker gennem kunsten.

Fredag d. 2. august kan du opleve en koncert med Marie Key (solo) og Vilma i haven ved Anchers Hus.

Fredag d. 30. august kan du opleve en koncert med Carl-Emil Petersen og Guldimund i haven ved Anchers Hus.

Derfor synger fire danske musikere nutiden ind i den gamle, smukke have ved Anchers Hus i sensommeren: Marie Key (solo) og Vilma, Carl-Emil Petersen og Guldimund fortolker livet som moderne menneske lige dér, hvor Anna og Michael Ancher levede deres liv i 1880erne. Koncerterne er i samarbejde med Saxild som står for baren. Koncertbilletterne sættes til salg på Skagens Kunstmuseers webshop den 8. maj kl. 10.00.

Aftenakademiet 2.0 er en række af talks, som går i fodsporene på P.S. Krøyers Aftenakademiet fra 1883, hvor kunstnerne diskuterede tidens tendenser ved langborde i Skagen. I 2024 stiller Skagens Kunstmuseer spørgsmålet ”Hvad er bæredygtig turisme?” til et panel bestående af Anders Morgenthaler, som er tegner og klimaaktivist, Lars Ramme Nielsen, som er branchedirektør for Turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv, og Carina Ren, som er turismeforsker og leder af AAU Arctic, Aalborg Universitet. Diskussionen modereres af Anne Sophie Hermansen. Senere på året besøger strikdesigner Lærke Bagger museet og remixer de ikoniske skagensmaleres værker i en stor strikinstallation – og hun forventer, at publikum leger og snakker med.

Lærke Bagger remixer Skagens Kunstmuseer d. 4. december.

Skagensmalerne og den kunstnerkoloni, der samlede sig omkring dem, er i centrum for arrangementsprogrammet. Det rummer introduktioner til netop skagensmalerne, til familien Ancher og Anchers Hus, til Holger Drachmann og Drachmanns Hus, børneomvisningen Farver og fortællinger og vinforedragene Kunst og vin. Kunstformidling om det, det hele handler om: De kunstnere og de kunstværker, der ligger til grund for Skagens Kunstmuseer.

Når efteråret indfinder sig, regerer de unge på museet. Hele uge 37 skaber Ægte Ung, museets kreative ungearbejdsgruppe, arrangementer i forbindelse med K7. K7 er en landsdækkende kampagne, som giver unge under 27 år gratis adgang til museer og kunsthaller i hele landet, og i år tager Ægte Ung altså over på Skagens Museum. Arrangementerne afsløres efter sommer.

Programmet udvides løbende og billetter kommer løbende i salg.

Følg med, læs mere og køb billetter her: shop.skagenskunstmuseer.dk/arrangementer/