Skagens Kunstmuseer erhverver tre væsentlige værker

Skagens Kunstmuseer erhvervede tre værker fra Klæbelfamiliens private samling, der tirsdag den 6. oktober var under hammeren på Holstebro Auktioner. Der er tale om betydelige nyerhvervelser, som kun har været mulige at realisere med stærk støtte fra Ny Carlsbergfondet og Slots- og Kulturstyrelsens pulje til erhvervelser.

P.S. Krøyers Vibeke Krøyer i Skagen Plantage. 1899 (beskåret)

De tre erhvervelser er to værker af P.S. Krøyer samt et værk af Holger Drachmann. Malerierne stammer fra familien Klæbels private samling. Victor Chr. Klæbel (1863-1941) var i sin tid medstifter af Skagens Museum og sad således med i museets første bestyrelse. Siden har generationerne efter ham – henholdsvis Vagn Klæbel og Hans Klæbel – taget aktiv del i museet virke, og begge har i perioder siddet i museets bestyrelse. Det er en stor glæde at museet nu kan indlemme, sikre og bevare disse værker for eftertiden.

Vibeke i Plantagen
P.S. Krøyers Vibeke Krøyer i Skagen Plantage fra 1899 er på flere måder helt unikt. Det er et smukt udført maleri i klare farver malet rutineret og præcist med brede tydelige penselstrøg. Man ser især, hvordan kontrasterne mellem sollyset og skyggen mellem skovens træer og buske giver billedet liv og dybde. Og så er det et maleri, der har haft stor betydning for kunstneren selv og hans familie.

”Vi har et stærkt og afgørende fokus på at erhverve værker af skagensmalerne med motiver fra Skagen, som kan bidrage til, supplere eller komplementere den samling museet i forvejen råder over. Værket her fortæller både om familiens liv i Skagen, det er et portræt af naturen omkring hjemmet og af datteren Vibeke, og så er det et maleri af høj kunstnerisk kvalitet, som viser den side af kunstneren, hvor han har arbejdet med haven og det grønne som en ramme omkring portrættet”, udtaler Skagens Kunstmuseers direktør, Lisette Vind Ebbesen.

Vibeke Krøyer i Skagen Plantage er et værk, som kunstneren og hans hustru valgte at beholde selv for at hænge det op i deres fælles sommerbolig i Skagen. Her hang det indtil Krøyers død i 1909, hvorefter det tilgik Skibsmaler Hjalmar Bruhn for efterfølgende at blive erhvervet af Klæbel familien.

P.S. Krøyer, Fodspor i Sandet fra 1883

Dristig beskæring
Det andet indkøbte værk også af P.S. Krøyer, Fodspor i Sandet fra 1883 er et af de tidligst kendte blåtonede stemningsbilleder fra strandene i Skagen. Beskæringen af motivet er dristig: der er zoomet ind på fodsporene, så horisontlinjen og himlen er helt fraværende. Krøyers gengivelser af lysets reflektioner og fodspor i sandet ved Skagens strande er velkendt og ses i flere af hans store hovedværker – særligt i en stribe af malerier, hvor han har gengivet den såkaldte blå time.

Vrag i Havstokken er malet af Holger Drachmann i 1902.

Den tredje nyerhvervelse, Vrag i Havstokken er malet af Holger Drachmann i 1902. Drachmann var kendt som ’havets digter’, men kastede sig gang på gang over havet som motiv i sine malerier. Værket kan ses som en pendant et andet værk i museets samling; Morgenstemning ved Nordstranden. November 1902, som blev givet som gave til museet i 1908 af Skagen Turistforening, hvis formand var selveste Victor Chr. Klæbel. I det nyerhvervede værk ses nogle helt andre farver og fine detaljer.

Alle tre værker skal nu igennem en konservering og bliver herefter tilgængelige for offentligheden som en del af Skagens Kunstmuseers permanente samling.

Læs portræt af kunstneren Peder Severin Krøyer her

Læs portræt af kunstneren Holger Henrik Herholdt Drachmann her