Forsalget er startet: Nyt storstilet bogværk om Krøyer og Paris

Amant de la lumière!

”Lysets elsker” kaldte en fransk kritiker den danske maler P.S. Krøyer (1851-1909), der i mere end to årtier havde nær tilknytning til den parisiske kunstscene. Krøyer var i ”Lysets by” næsten hvert år fra 1877 til 1903. Her deltog han i udstillinger, blev anmeldt af franske kritikere og opbyggede et stort netværk. Hans oplevelser i Paris formede ham som kunster og fik stor betydning for hans exceptionelle maleteknik, for kunstnerkolonien i Skagen og en hel generation af danske malere, for hvem Krøyer var bindeleddet til det franske kunstnermiljø.

Den 13. maj slår Skagens Museum dørene op til museets hidtil største og mest prestigefyldte internationale udstilling, Krøyer og Paris. Franske forbindelser og nordiske toner, hvor Krøyers malerier hænger side om side med en perlerække af fransk kunsts mest betydningsfulde værker fra slutningen af 1800-tallet.

Alle malerierne kan også beundres i den ledsagende bog. Med gengivelser af et udvalg af Krøyers hovedværker, naturalistiske mesterværker af franske sværvægtere som Bastien-Lepage og Bonnat samt impressionistiske mesterværker af blandt andre Monet, Caillebotte og Sisley giver bogen et enestående indblik i, hvad Krøyer så og lod sig inspirere af under sine mange rejser til Paris.

Læs mere om den spektakulære udstilling her
Download pressepakke om Krøyer og Paris her
Download pressepakke om lånet af Monets mesterværk, solopgang fra 1872 her

OM FORFATTERNE
Mette Harbo Lehmann er museumsinspektør ved Skagens Kunstmuseer og kurator for udstillingen. Sammen med bogens anden forfatter, kunsthistorikeren Dominique Lobstein fra Musée Marmottan Monet i Paris, har hun gennem de seneste tre år forsket i Krøyers franske forbindelser i et forskningsprojekt under protektion af Hendes Majestæt Dronningen.

KRØYER OG PARIS
Franske forbindelser og nordiske toner
Af Mette Harbo Lehmann og Dominique Lobstein
ISBN 978 87 7219 543 8
336 SIDER
PRIS 348 KR.
UDKOMMER 12. MAJ 2022 – Forsalget er startet. Køb bogen her

PRESSEVISNING
Den 12. maj 2022 vil det være muligt for den danske kulturpresse at deltage i et preview, inden udstillingen åbnes for offentligheden den 13. maj klokken 9:00.

Presseview den 12. maj 10:00 – 12:00
på Brøndumsvej 4, 9990 Skagen

Her vil der både være mulighed for at opleve udstillingen på egen hånd og deltage i en introduktion ved museumsinspektør og kurator, Mette Harbo Lehmann.

Tilmelding senest den 6. maj på:  media@skagenskunstmuseer.dk
Ved tilmelding skriv navn, stilling og kontaktoplysninger på alle deltagere.

PRESSEKONTAKT
Anne Walther
adw@skagenskunstmuseer.dk
Tlf. 42 92 04 34