Skagens Kunstmuseer indleder jagt på Marie Triepcke Krøyer Alfvéns forsvundne kunst

Marie Krøyer, Roser i blåmønstret vase, 1890. Værket menes at findes i privateje et ukendt sted i Sverige. Det er fundet gengivet i ”Kunsten i Marie Krøyers liv” af Tonni Arnold.

I flere måneder har kunsthistoriker og museumsinspektør Mette Bøgh Jensen igen stået på hovedet i gamle breve, kataloger og aviser. Hun er på jagt efter værker af Marie Triepcke Krøyer Alfvén (1867-1940). Allerede nu kan seks væsentlige værker efterlyses, men foreløbige undersøgelser tyder på, at der kan være en betydelig del af hendes kunst i private hjem især i Sverige og Danmark, men faktisk også spredt over resten af Europa.

”Vi ved at flere af Marie Krøyers værker findes, fordi vi via kilder som anmeldelser, gamle avisartikler, kataloger, aktionsberetninger, breve og lignende kan se værker omtalt, som ikke er set siden. Vi kender også til i hvert fald en auktion i begyndelsen af 1960’erne, hvor en større del af Marie Krøyers arbejder er solgt på en svensk auktion”, fortæller Mette Bøgh, der håber, efterlysningen vil tilvejebringe både de seks kendte værkers lokation samt en større mængde af kunstnerens øvrige produktion.

Det lykkedes senest i begyndelsen af 2000-tallet, hvor der dukkede flere hidtil ukendte værker op, der blev udstillet i både København og Skagen. Denne gang går efterlysningen også ud i Sverige og internationalt i håb om, at endnu flere forsvundne og hidtil ukendte værker vil se dagens lys.

Tusindkunstner

Marie Triepcke Krøyer Alfvén tilhørte den kunstneriske fortrop omkring århundredskiftet, og hendes egen kunstneriske produktion bevæger sig på tværs af forskellige kunstarter og spænder over maleri, kunsthåndværk, design og indretning.

”Vi ved, at Marie Krøyer ikke blot har sat sit kunstneriske aftryk i form af den billedkunst, hun nåede at producere i løbet af sin kunstneriske karriere, men også i høj grad i kraft af hendes bidrag til indretningen af forskellige huse i Skagen, København og Tällberg i slutningen af 1800-tallet og i begyndelsen af 1900-tallet”, fortæller Mette Bøgh og uddyber: ”Derfor er vi også bredt interesseret i at få viden om også møbler, kunsthåndværk og tekstiler, der kan være skabt af Marie Krøyer”.

Nye fortællinger om en dynamisk kunstner

I 2023 sætter Skagens Kunstmuseer og Den Hirschsprungske Samling fokus på kunstneren Marie Krøyer med en større udstilling af hendes værker, indretning og design.

Det bliver en udstilling, der gør op med den dominerende fortælling om Marie Triepcke Krøyer Alfvén som historien om den talentfulde kunstner, der i 1889 blev gift med en af Danmarks mest succesrige og internationalt anerkendte kunstnere, Peder Severin Krøyer, for derefter selv at holde op med at male og udstille, hvorefter hun langsomt forsvandt fra den danske kunstscene.

”Marie Krøyers virke tog form i udveksling med et dynamisk og frugtbart kunstnerisk miljø omkring århundredskiftet, og hendes design og talent for indretning dannede mode blandt flere af periodens meningsdannere. Med udstillingen og det igangværende forskningsarbejde er det håbet både at kunne afdække og vise nye sider af Marie Krøyer, af de netværk, hun bevægede sig i, og af de kilder, hun drog inspiration fra. Det er simpelthen vores ambitionen at give plads til nye fortællinger om den sene danske 1800-tals kunst og sætte hendes værk ind i en international kontekst”, afslutter Mette Bøgh.

Skagens Kunstmuseers samling indeholder 35 værker af kunstneren, hvoraf hovedparten vil indgå i den kommende udstilling sammen med en stribe tidligere ukendte værker, som det forhåbentlig lykkedes at finde og få lov til at låne til udstillingen i 2023.

Kontakt museumsinspektør Mette Bøgh Jensen via mail mbj@skagenskunstmuseer.dk

Marie Krøyer: Kystparti. U.å. Størrelse 33×28 cm. Muligvis olie på træ. Ukendt privateje.