Skagens Kunstmuseer byder landets unge velkommen med fri entré

Er du mellem 18-27 år? Så snør dine sneakers og tag en tur på museum med vennerne, når 111 af landets museer i denne uge har gratis entré for unge.

Fra Skagen i nord til Sønderborg i syd. Landet over slår 111 museer og udstillingssteder i denne uge dørene op og byder unge mellem 18-27 år indenfor – ganske gratis. Det sker som en del af den nationale kampagne K7, der skal gøre museerne til et mere naturligt valg, når de unge vil have en kulturoplevelse.

For det er ikke alle unge, der umiddelbart tænker et museumsbesøg som en måde at være sammen med vennerne på. For nogle er det mere oplagt at drikke en latte på en café eller tage en tur i biografen, når man skal hænge ud. Men det ene behøver ikke udelukke det andet. Det fortæller 20-årige Rosa Mørch Jørgensen fra København. Hun er taget på Skagens Museum i selskab med veninden Asta Broo Holm.

”Vi laver en masse forskellige ting sammen. I weekenden var vi for eksempel på Buddy Holly. Så vi tænkte, at vi måtte lave noget kulturelt for ligesom at opveje den tur,” griner Rosa Mørch Jørgensen. Det er dog ikke kun de kulturelle tømmermænd, der har fået veninderne til at slå et smut forbi Skagen Museum. Der er nemlig en helt særlig person, der trækker.

”Jeg er vild med Anna Ancher. Hun er virkelig fed. Jeg synes bare, det er fedt med kvinder i kunsten,” siger Rosa Mørch Jørgensen.

Rosa Munch Jørgensen og Asta Broo Mørch

Det er Asta Broo Mørch enig i. Det er første gang, hun besøger museet. Hun glæder sig til at se de mange skagensmalerier, der er en essentiel del af landets kunsthistorie. Men udover at blive klogere på kunsten er museumsbesøget også en måde for de to veninder at få en fælles oplevelse.

”Det er ikke så mærkeligt for os at gå på museum. Vi går og snakker, mens vi kigger på kunsten. Det er egentlig ikke så højtideligt, og vi kan godt gå og lave vitser med hinanden imens. Det er en hyggelig måde at være sammen på,” siger Asta Broo Mørch.

En oplevelse med wauw-faktor

På Skagens Museum er der glæde, når de unge museumsgængere slentrer gennem salene og stifter nærmere bekendtskab med Krøyer, Ancher og de øvrige skagensmalere. For så får de unge øjnene op for, at et museumsbesøg ikke per definition er gråt og kedeligt.

”Jeg hører rigtig mange unge sige ’wauw’, når de træder ind på museet. De bliver overraskede over størrelsen på malerierne og mængden af dem,” siger Ane Bjerg Thomsen, der er kunstformidler på Skagens Kunstmuseer.

Ifølge Ane Bjerg Thomsen er det vigtigt, at de unge ved, hvad der gemmer sig bag museets mure. Hun fortæller, at skagensmalerne er nogle af Danmarks mest kendte kunstnere og en vigtig del af den danske kulturarv. Den vedkommer alle danskere. Også de unge.

”Når vi fortæller de unge museumsgængere, at vi er et statsanerkendt kunstmuseum og at værkerne derfor i princippet er ejet af alle danskere, så bliver de virkelig overraskede. For det betyder jo, at værkerne også tilhører dem selv,” siger Ane Bjerg Thomsen.

Kulturkampagnen K7 foregår i uge 37, løber over 7 dage og gælder for unge mellem 18-27 år. Man skal blot troppe op på et af de 111 deltagende museer med et id med billede, så får man fri entré. I Vendsyssel deltager Skagens Kunstmuseer, Dorf Møllegård og Vendsyssel Kunstmuseum.

3 gode grunde til at besøge Skagens Kunstmuseer i uge 37

1. Gå på opdagelse hjemme hos Skagens power couple Michael og Anna Ancher i Anchers Hus og afslut besøget med en æblebrus i caféen Baghaven, der ligger i haven ved huset
  2. Bliv betaget af Brøndums smukke, Instagram-værdige spisesal på Skagens Museum
  3. Oplev verdens største samling af skagensmalerier hos Skagens Museum