Yoga med udsigt

Skagens Kunstmuseer arrangerer yoga i haven ved Anchers Hus to gange om ugen hele sommeren. Alle er velkomne.

Midt i haven ved Anchers Hus står en flok mennesker og strækker armene op mod himlen. De spreder fingrene og begynder at bukke sig ned mod græsset, for de er til morgenyoga med Mette Mai Diget, som er omviser ved Skagens Kunstmuseer og yogalærer.

”Hvis der var noget, Michael Ancher kunne lide, så var det hunde,” siger Diget mens hun leder deltagerne ned i den yogastilling, som netop hedder hunden. ”Så I er hverken de første eller sidste hunde i den her have!”

Hver tirsdag og torsdag i juli og august kan alle deltage i yogatimen, der begynder klokken 08.30. Denne torsdag morgen er deltagerne mænd og kvinder i forskellige aldersgrupper, nogle nye og nogle gengangere og endda tre unge fodboldspillere, som vil have bugt med deres stive knæhaser. Det passer Diget godt, for hun insisterer på, at alle kan være med – og hun mener det. Hun udvælger øvelser, som ikke kræver forhåndskendskab til yoga, og har man skavanker, tager hun også hensyn til det.

Morgenyoga i Anchers Have handler først og fremmest om ro. Det tænker Diget over, når hun sammensætter timerne: ”Det er en blanding af forskellige yogastile og jeg har udvalgt de øvelser, der passer bedst til sådan en morgenstund. Vi laver en masse gode, lange stræk, så man får pustet ud og bliver klar til dagen.”

Alle de lange stræk foregår på græsplænen foran Anna og Michael Anchers Hus og med udsigt til både Astrid Noacks statue af Anna Ancher og Skagens vandtårn. Yogatimen afsluttes med fokus på vejrtrækning og denne morgen brydes stilheden kun af kirkeklokker i det fjerne.

Mettes tre gode grunde til at deltage i morgenyoga i haven ved Anchers Hus:
1. Ro og fordybelse
”Det er en time, hvor man kan finde roen i sig selv og fordybe sig, ligesom man gør når, man har en kunstoplevelse.”

2. Et pusterum i ferien
”Timen giver et pusterum, som man kun får, når man prioriterer sig selv. Og det kan man sagtens have brug for, selvom man er på ferie.”

3. Yoga i en ikonisk have
”Anchers have ligger lige midt i byen, men man kan ikke høre det. Her er helt stille, så det er en enestående mulighed for at dyrke yoga på et ikonisk sted og få en masse historie med samtidig.”

Faktaboks:
Morgenyoga i haven ved Anchers Hus
Tid: Hver tirsdag og torsdag fra 29. juni-12. august kl. 8.30.
Pris: 50 kroner, betales kun med MobilePay
Niveau: For alle