Radiobiograf i haven ved Anchers Hus

På lørdag er der radio, uldtæpper og kolde drikke under åben himmel i Baghaven. De arrangerer nemlig radiobiograf om livets tilfældigheder i samarbejde med Skagens Kunstmuseer.

På spredte uldtæpper under åben himmel kan man den 19. juni slænge sig i haven ved Anchers Hus med et godt glas vin eller saft, mens man lytter til en række radiofortællinger, der alle tematiserer livets tilfældigheder.

”Det er vigtigt at lægge mærke til tilfældighederne i vores liv. Nogle gange er vi ikke opmærksomme på dem, men de kan betyde noget for hele vores eksistens,” siger Søren Kaarsholm, journaliststuderende, radioelsker og medindehaver af spisestederne Baghaven og Blink i Skagen. Det er ham, der leder radiobiografen og har sammensat eftermiddagens program.

Radiobiografen forbinder de historiske omgivelser i haven ved Anchers Hus med nye radiofortællinger. Eftermiddagen indledes af Kresten Langvold, kunstformidler ved Skagens Kunstmuseer, som lægger ud med at tale om skagensmalernes livsbaner. Hvad ville der være sket, hvis P.S. Krøyer ikke var vokset op i et akademikerhjem i København frem for hos sin psykisk udfordrede mor i Stavanger? Hvad hvis Anna Ancher ikke var blevet født ind i en familie, der lod hende hellige sig kunsten, og giftede sig med en mand, der gjorde det samme?

Derefter udstyres alle gæster med trådløse hovedtelefoner og overlades til deres ører og egen fantasi. Der spilles bl.a. et klip fra Iben Maria Zeuthens omdiskuterede interview ”Hele Danmarks Ghita” med Ghita Nørby som et eksempel på et tilfældigt møde, hvor kemien mellem to mennesker går skævt. Man kan også høre et afsnit af ”P1 på plejehjem”, hvor journalisten Mikael Bertelsen flytter ind på Danmarks største plejehjem, for at tale med mennesker, der er klar til at se tilbage på de tilfældigheder, der betød noget særligt for deres eget liv.

Kultur i en historisk have
Da Baghaven slog dørene op til de historiske bygninger, som de nu driver café og surdejsbageri i, var det med en stærk bevidsthed om områdets kulturhistoriske betydning. Dengang sagde Niels Ove Kildal, indehaver og daglig leder: ”Vores arrangementer skal være indsigtsfulde og bringe kunstnerkoloniens tradition for at samles videre ind i 2021. Nogle af Danmarks mest interessante kunstnere, forfattere, arkitekter og intellektuelle samledes engang i den her have, og det er enormt inspirerende. Vi vil gerne blive ved med at minde folk om værdien af at samles omkring kultur.”

Radiobiografen er den første af i alt fire kulturarrangementer hos Baghaven denne sommer, som forsøger at samle mennesker omkring nye kulturtilbud.

”Folk skal glæde sig til at opleve hvad radiomediet kan, når det eneste, man laver, er at lytte. De skal glæde sig til at opleve, hvor meget fantasi man kan lægge ind i sin lytning, når man ikke skal lave eller tænke på andet. For radiomediet er virkelig en kunstform, der kan noget særligt, og det forsøger vi at vise folk med den her radiobiograf,” siger Søren Kaarsholm.

Billetter koster 150 kroner og kan købes på https://skagenskunstmuseer.dk/kalender/radiobiograf-i-haven-ved-anchers-hus/ og https://www.havenbaghaven.dk/begivenheder