Haven ved Anchers Hus bliver fyldt med musik, film og radio gennem sommeren

Skagens Kunstmuseer og museets nye bageri og spisested, Baghaven, samarbejder hen over sommeren om at afholde en radiolytning, en filmvisning og en koncert i en af Danmarks mest stemningsfyldte, historiske haver.

Den historiske have ved Anchers Hus var et skattet mødested for skagensmalerne.

Haven ved Anchers Hus har altid været omdrejningspunkt for kultur, fællesskab og livsnyderi. For over 100 år siden kunne Michael Ancher åbne en stor dobbeltdør til sit atelier direkte ud i den store have – og det kunne der måske blive brug for, når malingsdampene hang i luften efter dagens arbejde og diskuterende kunstnerkollegaer slog sig ned med et glas vin.

Haven var også den direkte vej for Helga Ancher, når hun besøgte sine veninder i Saxilds Gaard, der ligger i havens østlige ende. Helga Ancher og søstrene Saxilds livslange venskab blomstrede nemlig i netop denne have, side om side med skagensmalernes mange, lange middage og kunstdiskussioner.

Nu bliver den historiske have igen omdrejningspunkt for kulturarrangementer. Niels Ove Kildahl fra Baghaven er en af drivkræfterne bag arrangementsrækken, som afvikles i samarbejde med Skagens Kunstmuseer. Han drømmer om, at den historiske have bliver et sted, som folk i Skagen vil tage til for få nye kulturoplevelser:

• Vores arrangementer skal være indsigtsfulde og bringe kunstnerkoloniens tradition for at samles videre ind i 2021. Nogle af Danmarks mest interessante kunstnere, forfattere, arkitekter og intellektuelle samledes engang i den her have, og det er enormt inspirerende. Vi vil gerne blive ved med at minde folk om værdien af at samles omkring kultur, siger han.

Havens smukke, historiske og grønne omgivelser danner denne sommer rammerne om en radiolytning, en filmvisning og to koncerter, som forbindes til de historiske omgivelser af kunstformidlere fra Skagens Kunstmuseer.

Under radiolytningen forsynes gæsterne med hovedtelefoner og der draperes uldtæpper i haven, så man kan slænge sig i græsset og høre forskellige fortællinger som alle tematiserer det moderne livs tilfældigheder, og kunstformidler Kresten Langvold spørger hvad der egentlig ville være sket, hvis P.S. Krøyer ikke var blevet bortadopteret til et akademikerhjem. Eller hvis Anna Ancher ikke var blevet født ind i en familie, der lod hende hellige sig kunsten.

Årets første koncert bliver med det danske band Lowly. Bandets nyskabende, genrebrydende og drømmende musik bliver indrammet af kunstformidler Ane Bjerg Thomsen, som vil binde den moderne musikalske progressivitet sammen med skagensmalerne og det moderne gennembrud. Koncerten afvikles med støtte fra Frederikshavn Kommune.

Det danske band, Lowly. Pressefoto.

Derudover vil Baghaven også afholde en havekoncert med bandet Barselona i samarbejde med det bæredygtige tøjmærke, Another Aspect, som har rødder i Skagen. Det unge band har allerede udgivet to EP’er og to anmelderroste albums. De to havekoncerter bliver de største af sommeren arrangementer og har plads til hele 300 gæster.

Haven omdannes til en udendørsbiograf, når den sanselige, anmelderroste film Youth ruller over det store lærred, og gæster inviteres til at tænke over skagensmalernes karrierer og deres kreative livsbaner.

Haven ved Anchers Hus har set mangt en kunstnerfrokost, men det er ganske nyt at den bruges til radiolytninger, filmvisninger og koncerter. Lisette Vind Ebbesen, direktør for Skagens Kunstmuseer, ser også frem til, at haven igen kommer til at være centrum for værdifulde møder mellem mennesker.

• Kunstnerkolonien viste om nogen, at der kan opstå noget rigtig godt, når mennesker mødes i gode rammer. Vi ved, at haven ved Anchers Hus har lagt plæne til både en uformel kop kaffe imellem venner og storslåede fester, og med sommerens kulturarrangementer vil vi gerne sætte gang i haven som et mødested igen. Vi er glade for at vi sammen med Baghaven kan præsentere banebrydende musik, film og radio fra vores egen tid, for kunstnerkolonien var også en ret progressiv flok, og det hylder vi med sommerens program, siger hun.

Radiolytning i haven
19. juni 2021