Kunst i vinduerne og fortællinger i det fri

I påsken tilbyder Skagens Museum kunstoplevelser udendørs. Se malerier af bl.a. P.S. Krøyer og Anna Ancher, når museet udstiller i konserveringsværkstedets vinduer, og tag med på en gåtur i kunstnernes fodspor.

I påsken kan man se kunstværker på Skagens Museum, selvom museet er lukket. Fra fredag den 26. marts til søndag den 4. april forvandles konserveringsværkstedets store vinduer nemlig til udstillingsrum. Hver dag fremvises tre malerier med tilhørende fortælling fra udstillingen Vores Værker, hvor 63 forskellige mennesker hver valgte et værk fra museets  samling, der betyder noget særligt for dem. I løbet af påskeugen kan man derfor nå at se malerier af bl.a. P.S. Krøyer, Anna Ancher, Holger Drachmann, Michael Ancher, Marie Krøyer og Viggo Johansen samt tilhørende tekster fra bl.a. slagter Jens Munch, skuespiller Malene Schwartz, kunstner Erik A. Frandsen, museumsdirektør Rane Willerslev, kulturminister Joy Mogensen og sanger/sangskriver Niels Hausgaard.

Museet tilbyder også udendørs omvisninger i kvarteret omkring Skagens Museum, som bl.a. rummer Anchers Hus, Brøndums Hotel og adskillige andre steder, der spillede store roller i kunstnerkoloniens historie.

Vi hungrer efter kulturoplevelser, som vi kan dele med hinanden, og selvom vi stadig holder museet lukket, forsøger vi med de her tiltag at give folk en lille smule af det, vi savner. Skagen er fyldt med både lokale og turister i påsken, og dem vil vi gerne give nogle kunstoplevelser. Det kan selvfølgelig ikke erstatte oplevelsen af at stå i selve udstillingslokalet, men det er et initiativ, hvor vi trods alt kan få vist en del af Vores Værker-udstillingen på en coronasikker og fin måde, siger Lisette Vind Ebbesen, direktør for Skagens Kunstmuseer.

Vores Værker i vinduerne

Intet er mere ærgerligt end at måtte lukke en udstilling, som få mennesker har set – og særligt når hele 63 udefrakommende mennesker har brugt tid og energi på at vælge et værk og  fortælle hvorfor netop dét værk rører dem. Udstillingen kan imidlertid ikke forlænges, da Skagens Museum er i gang med at forberede den store sommerudstilling, Englens Kys, som indeholder flere spektakulære værker af bl.a. Edvard Munch og Vilhelm Hammershøi. Hovedværker, som indlånes fra forskellige europæiske museer.

En stor del af den perlerække af værker og fortællinger, der udgjorde Vores Værker, kan til gengæld nydes i konserveringsstedets store, nordvendte vinduer. I løbet af påsken når hele 30 malerier og fortællinger at blive udstillet i konserveringsværkstedets vinduer.

Konserveringsværkstedet udgør et velfungerende alternativ til museets sale og møder alle de krav, der skal opfyldes, når over 100 år gamle malerier skal opbevares og udstilles.  Værkstedets nordvendte vinduer er nemlig udstyret med UV-filtre, som absorberer og tilbagereflekterer næsten alt UV-stråling, og så er der sikret et stabilt indeklima i værkstedet. Når værkerne samtidig skiftes ud hver dag, er det altså ganske sikkert at udstille dem i konserveringsværkstedet.

I skagensmalernes kvarter

Skagens Museum ligger lige dér, hvor kunstnerkolonien boede, malede og samledes. Museet er omgivet af bygninger, veje og natur, som er fyldt med kulturhistorie og fortællinger om  den kunstnerkoloni, som kom til at præge byens historie. Derfor tilbyder museet en gåtur i kvarteret omkring Skagens Museum, hvor kunstnernes liv, motiver og fællesskab udfoldes af museets kunstformidlere. Gåturen foretages mandag den 29., tirsdag den 30., onsdag den 31. marts samt lørdag den 3. og søndag den 4. april, tager en time – og det kræver naturligvis en negativ Covid-19-test, hvis man ønsker at deltage.