Vores Værker: Fie Winther Thorsen

Fie Winther Thorsen går i 1.g på Viborg Gymnasium. Af alle værker i Skagens Kunstmuseers samling holder hun mest af Michael Anchers maleri af en gravid Anna Ancher, fordi hun mener at det viser en historisk powerkvinde malet af en mand, der respekterede hende.

”Maleriet sætter så fint et billede på min opfattelse af Anna Ancher som en historisk powerkvinde. Hendes mod til at være malerinde og uddanne sig i et så mandsdomineret felt, som kunstverdenen var, er for mig enormt inspirerende.

Seje historiske kvinder mener jeg, at alle piger har brug for. De kvindelige eksempler er vigtige i vores ellers ekstremt mandsdominerede historie, hvor jeg til tider godt kan føle en vis magtesløshed, da hele historien fortæller mig, at jeg har meget dårlige forudsætninger for at udrette noget betydningsfuldt. Her dyrker jeg historiske eksempler som Anna og bruger hendes eksempel som en stor motivation i mit eget liv.

Michael Ancher: Anna Ancher stående i døren. (1883). Skagens Kunstmuseer

Hvordan hun rent teknisk er fremhævet på maleriet er også en af grundende til, at jeg har netop dette værk særligt kært. Hun er det første, man ser, når man kigger på maleriet, og hun fylder det meste af billedet med rank ryg og et blik, der peger fremad. Selv hundens blik leder øjnene op til Annas ansigt.

Derfor er Michael Anchers rolle i det her maleri også interessant. Selvfølgelig fordi han er kunstneren bag, men også fordi han valgte at vise sin kones gravide mave og derved hylde det smukke ved moderskabet – og endda anerkende kvinden som et seksuelt væsen. Det var et meget modigt valg på hans tid, og jeg mener, at det var en enorm vigtig beslutning, som har været et skridt på vejen mod en mere moderne opfattelse af det at være kvinde.”