Vores Værker: Skall Studio

Julie og Marie Skall er designerne bag det bæredygtige danske mærke Skall Studio, som de stiftede i 2014. Søskendeparret er vokset op i Frederikshavn og har altid følt sig tæt forbundne til de landskaber, skagensmalerne lod sig inspirere af – så forbundne, at de i 2020 skabte en kollektion, der var inspireret af kunstnerkolonien i Skagen. Skall Studios designs er udelukkende udført i bæredygtige materialer og præges altid af en afdæmpet farveholdning, der konnoterer Nordjyllands strande.

I 2020 debuterede Skall Studio med et show ved Copenhagen Fashion Week SS21 og lidt senere på året bidrog de til udstillingen Vores Værker, hvor de valgte et maleri, der på én gang symboliserer deres barndomsminder og deres voksenlivs designs.

”Det her værk er helt specielt for os, fordi det både minder os om vores barndom i Nordjylland, og fordi det indkapsler den æstetik, vi arbejder med til daglig. Vi kalder stadig Nordjylland for hjem, selvom vi er flyttet væk for mange år siden og har stiftet familier i København. Det hjem, vi kender fra vores barndom og som stadig præger os, er repræsenteret her på Michael Anchers maleri af den unge pige. Vi har gået og løbet på den strand så mange gange, at vi levende kan forestille os at være hende, lige dér i strandkanten. Vi kan ligefrem mærke det fine, lidt kolde og våde sand under fødderne og høre bølgerne, som giver maleriet både dybde og tyngde. Og lyset er noget helt særligt for os, for der er et andet lys her – det er jo ikke Tisvilde, det er umiskendeligt Skagen. Vinden, der stille bevæger hendes kjole, kender vi også. Den tryghed, vi har oplevet på den her strand, er et stærkt minde, vi har taget med os.

Skagensmalernes værker er til stor inspiration for os, når vi designer. Kunst har altid interesseret os og især kunstnerkolonien i Skagen, fordi de har portrætteret et område, vi kender og elsker. Maleriet her vækker en masse tanker, som sætter gang i noget hos os. Det er holdt i farver, som harmonerer virkelig flot sammen, og det er den samme afdæmpede palet, vi arbejder i. Vi lever os ind i pigen i forgrunden, fordi vi har stået der selv, men også fordi roen og harmonien er enormt vigtige for os. Vi ville gerne selv stå lige dér, hvor hun står og fornemme den stemning, hun er i, og det får os til at tænke: Hvordan ville vi bære den her kjole? For vi bliver også enormt inspirerede af tøjet på skagensmalernes malerier. Kjolen her er enormt yndig og har et meget velplaceret bælte, samtidig med at den er fyldt med fine detaljer, som er tidløse, og som vi kan arbejde videre med i vores nutidige design. Tøjet er ret anonymt, for der er ingen logoer eller tidsmarkører, så vi kan arbejde med det uden at blive præget af alt muligt. Og det er jo bare nogle af de tanker, værket vækker. Et værk som dette kan danne baggrund for en hel kollektion for os.”

Michael Ancher: “Ung pige på Skagen Sønderstrand”. 1914. Olie på lærred. Privateje