Skagens Museum åbner med to nye udstillinger

Når Skagens Museum åbner dørene igen er det til to nye udstillinger: en ny ophængning af den permanente samling og særudstillingen Vores Værker.

Selvom de nordjyske kunst- og kulturinstitutioner må åbne igen, venter Skagens Museum lidt endnu. Museet havde planlagt at bruge lukkeperioden på en større forandring: en nyophængning af den permanente samling i de to centrale sale. Det kræver imidlertid både ny maling på væggene, en fornuftig tørretid og god tid til at placere de velkendte værker på deres nye pladser – så det er altså det, tiden bruges på til den 5. december.

Når museet åbner igen får gæsterne til gengæld muligheden for at se værker af P. S. Krøyer, Anna Ancher, Michael Ancher, Laurits Tuxen og mange flere i en tematisk ophængning, der giver mulighed for at drage nye forbindelser mellem kendte værker.

Og der venter hele to dugfriske udstillinger. Ud over store forandringer i den permanente samling viser museet nemlig særudstillingen Vores Værker. Her har 63 forskellige mennesker valgt 63 værker fra museets samling og fortæller 63 forskellige historier om hvad værkerne betyder for dem. Blandt deltagene er sanger og sangskriver Niels Hausgaard, kulturminister Joy Mogensen (S), direktør for Nationalmuseet Rane Willerslev og kunstner Kirsten Justesen.

Besøg Skagens Museum fra den 5. december 2020 klokken 10.00.