Det er farverne, der får hende til at gribe pindene

Ditte Larsen har for nylig udgivet bogen Anna Ancher på pindene, som er fyldt med strikkeopskrifter inspireret af Anna Anchers værker, og som sælges i Skagens Kunstmuseers butik.

Ditte Larsen. Foto: Ingrid Riis.

Det er farver, der drager, når Ditte Larsen strikker. Hun har været en vigtig skikkelse i den danske strikkeverden i over 40 år, først som opskriftdesigner for bl.a. Alt for Damerne, sidenhen som grundlægger af den københavnske strikkebutik Sommerfuglen og senest som ophavskvinde til kunstinspirerede strikkebøger. I år udkom Anna Ancher på pindene på Turbine Forlag og den genoptrykkes nu i 3. oplag.

”Jeg har altid haft øjnene med mig, når jeg bevæger mig rundt, og jeg bliver inspireret af hvad som helst,” siger Larsen. Da hun besøgte Anchers Hus i 2018, fæstnedes blikket hurtigt på Anna Anchers farver. Larsen havde egentlig besluttet sig for at se nærmere på kunstnerparrets interiør, men så trådte hun ind i Anna Anchers atelier: ”Da jeg kom derind, kunne jeg godt se at der var noget dér som var lidt mere interessant at beskæftige sig med. Det skete i det øjeblik hvor jeg så hendes æske med pastelkridt på kommoden!”

Larsens nysgerrighed var blevet vækket af Anna Anchers pastelkridt og hun dykkede ned i malerens værker. Der fandt hun en verden, der mindede hende om en, hun kendte:  ”Jeg blev draget af hendes malerier, for i dem finder jeg den samme stemning af ro og harmoni, som man har brug for og som man oplever, når man sidder og strikker. Der har man sin egen verden og det har Anna Ancher jo også haft, når hun har gået rundt blandt skagboerne og har været med i deres stuer. Det er også det, jeg oplever, når jeg kigger på hendes malerier.”

Fra maleri til strikkeopskrift
Det var altså roen, harmonien og ikke mindst farvernes spil, Larsen gerne ville konvertere til strikkeopskrifter. Men hvordan kan et maleri omsættes til en strikkeopskrift? Ifølge Larsen har det været vigtigt ikke at kopiere Anna Anchers værker og hun har afholdt sig fra at lave opskrifter, der afbilleder malerierne. ”Man skal ikke vende sig om efter et sjal og tænke: ’Hovsa, der gik Solskin i den blå stue!” udbryder Larsen. ”Anna Ancher har skabt de store kunstværker og de skal jo leve videre, som de nu engang er.”

Hun har i stedet valgt det, hun kalder en mere abstrakt og fabulerende tilgang. Hun kigger på detaljer, farver og former, som hun oversætter med sit garn. Larsen foretrækker at se malerierne der, hvor de hænger, men supplerer med at slå dem op på sin computer og zoome ind og ud på farver og penselstrøg. Et eksempel på dette arbejde er det sjal som er inspireret af Aftensol i kunstnerens atelier på Markvej fra 1913: ”Det er selvfølgelig sollyset, der brager ind på væggen og giver mig det formsprog, jeg har digtet videre på og overført til sjalet,” siger Larsen. ”Sjalets mønster består egentlig bare af nogle lodrette og vandrette hulrækker i firkanter, men de skaber samme mønster, som lyset på Anna Anchers maleri skaber, når det spiller på væggen. Hullerne i sjalet ændrer form, når man bruger det – de kan blive til rektangler, romber eller blive ved med at være firkanter, hvis sjalet ligger udbredt i facon. Effekten skabes fordi sjalet er strikket i tyndt garn på tykke pinde,” forklarer hun.

Annas farver
”Jeg kan ikke falde i svime over om en maske er drejet til den ene side eller den anden side. Selvfølgelig er mine ting i orden teknisk – det skal de være – men det er farverne, der får mig til at gribe pindende, det er helt sikkert,” konstaterer Larsen. Hun mener at tweed-garn er særligt godt, når man skal fortolke så farverig en kunstner som Anna Ancher, fordi de mange nister og farvepletter i garntypen giver mange nuancer og kan være næsten ”impressionistiske”: ”De giver jo selv små lysglimt og en levende virkning.”

Larsen insisterer samtidig på at hendes strikkepinde ”ikke vil” strikke med blåt garn. Det gav udfordringer, da hun skulle fortolke Solskin i den blå stue fra 1891, et af Anna Anchers mest elskede – og mest blå – værker. Larsens øjne søgte tilflugt i maleriets lange, gyldne gardiner, som er fyldt af de farver, hun holder mest af hos Anna Ancher: ”Jeg kan rigtig, rigtig godt lide de ravgyldne farver. Okker, rust, kobber, den solskinsgule. Det er sådan min sjæl ser ud på de gode dage!”

Faktaboks:
Anna Ancher på pindene kan købes i Skagens Kunstmuseers webshop her

Køb desuden strikkekits med opskrifter fra bogen og garn fra Isager her