Anna Ancher: Høstarbejdere. Olie på lærred. 1905

Anna Ancher: Høstarbejdere. Olie på lærred. 1905

LANDSKAB

Af Skagens Kunstmuseer

”Her er jeg nu oppe i mit dejlige Skagen hvor nu endelig Sommeren viser sig med sin fulde Varme og Kraft, da her er nu godt at være, Friskhed, Luft, og saa tidlige den dejlige Ro og Stilhed, jeg elsker saa meget, man bliver ikke forstyrret af noget som helst”, Anna Ancher 1878

Anna Ancher bliver ofte omtalt som interiørmaler, idet man forbinder hendes maleri med motiver af stuer, værelser og andre indendørs rum. Men betragter man hele hendes produktion, er det tydeligt, at landskabet fylder meget mere i Anna Anchers produktion end hidtil antaget.

Landskabsmalerierne findes spredt ud over det meste af hendes produktion: både solbeskinnede byskaber, måneskinslandskaber fra Skagens strande og motiver fra naturen på egnen. Værkerne er meget forskelligartede. Nogle af landskabsstudierne synes at være nærmest abstrakte eksperimenter, hvor to farveflader mødes, mens andre værker er mere konkrete og stemningsfyldt.

De mange små studier af hedelandskaber omkring Skagen vidner om, hvordan Anna Ancher er optaget af at forenkle de storladne landskaber og fastholde dem i små fortættede farvekompositioner. I 1890’erne er det nordiske stemningslandskab en billedkategori, som er fremtrædende blandt mange kunstnere. Her skildrer mange figurerne i landskabet på en måde, der ikke er en objektiv gengivelse af verden, men som er fyldt med symboler og stemning. I nogle af Anna Anchers landskaber læner hun sig netop op ad disse stemningslandskaber.

Anna Ancher: Høstarbejdere. Olie på lærred. 1905
Anna Ancher har i flere værker arbejdet med høsten og høstarbejderne som motiv, og her er det blevet til et skønt sommerbillede, som forestiller tre personer på vej i marken for at høste.
Omkring 1900 var der flere kornmarker tæt på hendes hjem i Skagen, så hun har haft motivet lige uden for døren. Kompositionen får en friseagtig karakter, og opdelingen i to næsten lige store felter af henholdsvis korn og himmel er kendetegnende for mange af hendes høstbilleder. Man ser også en gruppe høstarbejderne. Det var typisk mændenes opgave at læsse høsten op på vognen, ligesom det også var mændene, der skar kornet over med leen, mens kvinderne rev halmen eller høet sammen. Inddelingen af billedet i to næsten lige store halvdele brydes her kun af høstarbejdernes bevægelse fra højre mod venstre.