I konservatorernes værksted

I Skagens Kunstmuseers konserveringsværksted restaureres både Ancher, Krøyer, Tuxen og alle de andre, men de to konservatorer tager også imod kunstværker i privateje som trænger til et kompetent eftersyn og en kærlig behandling.

I konserveringsværkstedet på Skagens Kunstmuseer står staffelier med Anna Anchers malerier side om side med moderne konserveringsudstyr. Her kommer alle museets værker forbi før de udstilles, inden de sendes i magasinerne eller udlånes til andre museer. Men det er ikke kun museets værker, de to konservatorer tager sig af. Anette Fredsted Aalling og Tor Erik Skaaland tilstandsvurderer og konserverer også gerne værker, som er i privateje.

Alle kan henvende sig, absolut,” siger Skaaland. ”En af styrkerne her på Skagens Kunstmuseer er selvfølgelig det stærke kunstfaglige fokus på perioden omkring Skagensmalerne fra cirka 1870, så det er blevet vores ekspertise, men man er også meget velkommen, hvis man har et værk fra en anden periode, som man gerne vil have vores vurdering af.”

Morfars tobaksrøg
Mange malerier er blevet gulnet af tobaksrøg i private stuer og rensning af malerioverflader er et af de hyppigste ønsker fra private ejere, fortæller konservatorerne.
”Når man er privat ejer af et kunstværk, vil man ofte gerne have at værket skal se pænt ud og vil derfor gerne have det renset for den gule tone, morfars tobaksrøg har efterladt,” forklarer Skaaland. Det kan imidlertid ikke altid lade sig gøre, fordi rensning kan være en skrap proces for skrøbelige overflader. ”Men så kommer vi med alternative konserveringsforslag,” siger Aalling. ”Vi lave en masse præventive tiltag i værkstedet, som kan betyde en del for et kunstværks holdbarhed.”

Konserveringsværkstedet kan varetage både større og mindre konserveringsopgaver lige fra fastlæggelse af farvelag, som har løsnet sig, malerirammer som skal strammes op og udglatning af bulede lærreder til større og mindre rensninger af malerioverflader for støv, gulnet fernis og skimmelsvamp.

De kan altså klare det meste. Dog har Aalling en gang modtaget et privatejet værk, som var blevet vasket så grundigt med sæbe, at en hund i maleriets forgrund var forsvundet. ”Og når sådan en skade er sket, kan vi altså ikke male den op igen!” siger hun.

Fakta
Konservatorerne behandler dagligt kunstværker fra Skagens Kunstmuseers samling, men tager også imod værker fra privatpersoner, forsikringsselskaber, kunstnere, erhvervsliv og andre offentlige institutioner. De vil altid gerne se værket fysisk, inden de kan udarbejde et prisoverslag på en konservering.

Træf aftale med de to konservatorer gennem info@skagenskunstmuseer.dk eller ring på 98446444.