Skagens Museum er genåbnet

Mandag slog Skagens Museum atter hoveddøren op efter 88 lukkedage. Udvidede åbningstider, udendørs arrangementer, et nyt publikumsflow og digital formidling er blot nogle af de greb, der skal sikre en god museumsoplevelse for sommerens gæster.

Skagens Museum har i de sidste uger gennemført en gennemgribende omlægning af den fysiske indretning af museet, sommerens store særudstilling om Anna Ancher og formidlingen i udstillingerne.

”For os handler det om at sikre den bedste kunstoplevelse for sommerens gæster,” siger Skagens Kunstmuseers direktør, Lisette Vind Ebbesen, og fortsætter: ”Derfor har vi udvidet åbningstiderne, skabt mulighed for at bestille særomvisninger uden for normal åbningstid – erstattet de traditionelle omvisninger med udendørs arrangementer og skabt en ny museumsoplevelse på Skagens Museum, hvor digital formidling og et nyt flow gennem museet skal sikre plads, inspiration, viden og oplevelser i særklasse”.

Skagens Museum valgte ikke at åbne straks, da faseåbningernes udvidelser tillod det. I stedet valgte man at fremrykke en række byggeprojekter og gentænke sommerens særudstilling og hele museumsbesøget for sommerens gæster.

”Vi har et øget fokus på sikkerheden for publikum og de ansatte, som selvfølgelig er af højeste prioritet, og derfor har vi valgt at gentænke publikums adgang til udstillingen, udstillingsarkitekturen og formidlingsaktiviteter. Både fysisk og digitalt,” siger Skagens Kunstmuseers direktør, Lisette Vind Ebbesen.

Allerede lørdag åbner sommerens store særudstilling om Anna Ancher, der er den største soloudstilling med Anna Ancher nogensinde.

Fakta
Skagens Museum åbnede den 8. juni og holder hen over sommeren åbent hver dag med udvidede åbningstider fra kl. 9.00-18.00.

De to kunstnerhjem, Anchers Hus og Drachmanns Hus, åbner henholdsvis den 13. juni og den 27. juni. Med daglige åbningstider fra kl. 10.00-16.00.

Sommerens særudstilling på Skagens Museum er udviklet i samarbejde med Statens Museum for Kunst og er den største soloudstilling med Anna Ancher nogensinde. I udstillingen indgår en række skitser og arbejder fra kunstnerhjemmet, som ikke tidligere har været vist.