P.S. Krøyer: Hip, hip, hurra. 1888

Hip hurra og skååål! gjaldede det sikkert den lune dag i maj i 1884, hvor kunstnerægteparret Anna og Michael Ancher med en frokost fejrede, at de var flyttet ind i huset på Markvej 2 i Skagen sammen med deres etårige datter Helga.

I selskabet var blandt andet maleren P. S. Krøyer og den tyske marinemaler Fritz Stoltenberg. Sidstnævnte tog flere fotografier af selskabet samlet omkring bordet, og det er muligvis disse fotografier, der inspirerede Krøyer til at male et billede.

Maleriet blev dog først fuldført i 1888 og fik titlen Hip, hip, hurra. Det blev straks købt af den svenske kunstsamler Pontus Fürstenberg og tilhører i dag Göteborgs Konstmuseum.

Allerede i samtiden blev billedet et emblem på kunstnerfællesskabet i Skagen, selv om det grønne løv omkring selskabet ikke umiddelbart ligner landskabet i Skagen. Der er ingen spor af det sandede og barske landskab, havet, de karakteristiske skagenshuse eller den “eksotiske” lokalbefolkning, der lokkede flere af skagensmalerne til området.

I princippet kunne billedet lige så godt være malet i en have på Frederiksberg eller i Paris, men kunstnernes anekdoter om det festlige samvær på Skagen spiller en stor rolle i historien om skagensmalerne, derfor er beskueren ikke i tvivl: Det er i Skagen, vi befinder os.

Skagens Kunstmuseer har et lille men charmerende og livfuldt forarbejde af værket. Med få brede penselstrøg opridser Krøyer det særlige fællesskab og sociale samvær mellem kunstnerne. Her ses kunstnervenner og familie sidde og stå tæt sammen ved et stort bord i den skyggefulde have. Solen tænger pletvis ned gennem løvet og reflekteres af den hvide dug og i glas og flasker. Flere af gæsterne står op og udbringer en lydelig skål, mens lille Helga er på vej op eller ned af bænken. Anna Ancher lægger en beskyttende arm om sin datter, mens hun hæver glasset med den anden.

P.S. Krøyer: ”Hip, hip, hurra” (1888). Skagens Kunstmuseer.