Einar Hein: Cyklister i havstokken. 1894

Einar Hein: “Cyklister i havstokken”. 1894

Einar Hein tog afgang fra Kunstakademiet i 1896 og opholdt sig jævnligt i Skagen op gennem 1890’erne – fra 1910 var han med sin familie fast sommergæst i byen. De første billeder i hans produktion er temmelig traditionsbundne, men efterhånden udviklede han en frisk og ofte farverig palet, der går igen i hans værker. Han var især kendt og beundret for sine billeder af blomster og børn og for sin evne til at lave portrætter med stor psykologisk dybde.

Hein gik på Kunstnernes Studieskole fra 1896-99, hvor han havde P.S. Krøyer som lærer. Krøyer havde stor indflydelse på den unge maler, og opholdet i Skagen samt studierejserne til Paris skete under hans vejledning. Hein blev tidligt optaget i skagensmalernes kreds og kan ses portrætteret på P.S. Krøyers kendte maleri Skagens jægere fra 1898.

Ligesom Johannes Wilhjelm, Jens Vige og G.F. Clement hører Hein til den yngre generation af skagensmalere, som fortsat dyrkede naturalismen – men med nye motiver på lærredet. Han var især optaget af at male Skagens Hede og derigennem udforske komplekse farvesammensætninger.

Cyklister i havstokken afspejler den unge generations genfortolkning af skagensmalernes motivverden; den så ofte malede strand og klitterne ved Skagen Sønderstrand har fået tilføjet en friskhed og uhøjtidelighed og skildrer kystturismens indtog i det rå Skagen. Maleriet har hængt i Brøndums spisesal, hvor der stadig findes et portræt af Einar Hein, som indgår i portrætfrisen.