Udendørskunst

Astrid Noack: “Anna Ancher”. (1939). Skagens Kunstmuseer

Selvom kunstmuseer og andre udstillingssteder er lukket i disse dage, kan du stadig komme tæt på kunsten. I de kommende uger sætter vi spot på den kunst,
du kan opleve uden for Skagens Kunstmuseer. Første stop er en bronzeskulptur
af Anna Ancher.

Bronzeskulpturen er lidt over to meter høj og placeret på en forholdsvis høj granitsokkel. Når man står ved skulpturen, ser man således op på kunstneren, men uden at få øjenkontakt med hende, for Annas blik skuer ud over den omkringliggende have. Hun er i bevægelse, men samtidig i ro. Hun modtager, samtidig med at hun tager imod.

Astrid Noack
Statuen af Anna Ancher er skabt af en af det tyvende århundredes betydeligste danske kunstnere, Astrid Noack (1888-1954). Det var hendes første officielle opgave og blev hendes kunstneriske gennembrud.

Astrid Noack er født i Ribe, uddannet billedskærer og arbejdede senere som håndværker i København. Hun opholder sig i Paris i årene 1918-1929, og i 1936 flytter Astrid Noack til Nørrebro. Her genfinder hun stemningen fra de parisiske arbejderkvarterer.

I et spartanske atelier på blot 32 m2 både bor og arbejder hun og skaber nogle af sine betydeligste værker. Heriblandt skulpturen af Anna Ancher, der i dag betragtes som et af hendes hovedværker.

Astrid Noack har selv sagt om skulpturen: ”Jeg har søgt gennem den frie arms rytme at få figuren til at arbejde med rummet omkring den. Jeg har fremstillet hende modtagende sine indtryk fra naturen omkring hende, altså ikke arbejdende i bogstavelig forstand men mere i længsel frem mod arbejdet.”

Arkaisk inspiration
Inspirationen til skulpturen er hentet i den arkaiske skulptur, eller rettere den arkaisk stil, som er betegnelse for det formsprog, der især prægede antik græsk kunst i perioden ca. 600 til 480 f.Kr. Stilen er kendetegnet ved frontalitet, strenghed og stilisering. Menneskefremstillingen er naturalistisk med forenklede anatomiske detaljer, og ansigtet viser ofte det karakteristiske ‘arkaiske smil’.

Afsløret på 80-årsdagen
Skulpturen bliver afsløret i 18. august 1939 på 80-årsdagen for Anna Anchers fødsel – blot fire år efter hendes død – af Annas søster, Marie Brøndum og datteren Helga. På dagen er haven fyldt med inviterede gæster, heriblandt selvfølgelig museets daværende direktør Viggo Thorlacius-Ussing.

Skulpturen af Anna Ancher har sidenhen skiftet omgivelser. I forbindelse med, at Skagens Museum i 2014 fusionerede med Anchers Hus, kunstnerens hjem på Markvej, blev Anna flyttet hjem i sin egen have. Nu står hun således – med blyant og skitseblok i hænderne – og tager imod gæsterne til det hjem og den have, som i et langt menneskeliv var basen og rammen omkring både hendes private liv og hendes arbejdsrum.

Kunstværk, Astrid Noacks ”Anna Ancher” (1939) er skænket som en gave til Skagens Museum fra Ny Carlsbergfondet

Du kan finde skulpturen midt i haven ved kunstnerhjemmet, Anchers Hus. Skulpturen er placeret på plænen imellem Saxilds Gaard og Anchers Hus. Haven vil være åben og tilgængelig i tidsrummet 9.00-14.30 på hverdage. God fornøjelse!