P.S. Krøyer: Michael Ancher, Helene Christensen og Anna Ancher i Brøndums gamle have. 1885

Haverne var skagensmalernes grønne oaser lukkede for omverdenen midt i Skagens åbne og sandede landskab. Her var de sig selv, langt fra de lokale fiskeres hverdag. De holdt gerne fest i haverne, men haverne blev lige så ofte brugt til rekreation. Her læste man en bog, en avis eller snakkede.

På billedet ses Anna og Michael Ancher samt Annas veninde Helene Christensen, der var organist ved Skagen kirke. De har placeret sig i skyggen under havens grønne løv, alle tre læsende. Solens stråler har enkelte steder fundet vej ned gennem træerne, som små gule pletter på bordet og bænken. I baggrunden ses Havehuset.

Havehuset tilhørte Brøndums Hotel, der var ejet af Anna Anchers familie. Det er et af Skagens ældste huse, og omtales første gang i 1801. Fra 1874-75 fungerede huset som købmandsbutik og gæstgiveri. Husets vestlige ende blev Anna og Michael Anchers første hjem i 1880 og den østlige ende, der tidligere havde været købmandsbutik, blev indrettet som atelier til Michael. Deres datter Helga blev født i Havehuset i 1883.

Havehuset blev siden brugt som sommerbolig for tilrejsende kunstnere. I 1919 skænkede familierne Brøndum og Ancher haven og Havehuset til Skagens Museum, der byggede museets bygninger rundt om det. Huset er blevet restaureret flere gange, og i 1971 blev bygningen fredet. I dag kan man stadig slappe af ved et bord i havens skygge med udsigt til Havehuset, som nu er indrettet til café.