Anna Ancher: Portræt af Ane Hedvig Brøndum. Ca. 1893
Anna Ancher (1859-1935) var født og opvokset i Skagen. Hendes forældre bestyrede Brøndums Gæstgiveri (i dag Brøndums Hotel), som var et vigtigt omdrejningspunkt for de mange tilrejsende malere. Anna Anchers interesse for maleriet blev tidligt vakt i mødet med de inspirerende kunstnere, der ofte boede i længere perioder på gæstgiveriet, og hun modtog tegneundervisning af blandt andre Karl Madsen. Det var også her hun mødte Michael Ancher, som hun senere blev gift med.
Anna Ancher levede også i sit voksne liv lige rundt om hjørnet fra forældrene, og hun malede en del portrætter af moderen Ane Hedvig Brøndum, en arbejdsom kvinde, der arbejdede som bestyrerinde af gæstgiveriet frem til hun var 70 år.
På værket er Madam Brøndum portrætteret i den berømte blå stue på Brøndums Hotel, hvor hun ofte sad og skrev breve og læste i biblen efter at have trukket sig tilbage fra arbejdet. På maleriet er den aldrende kvinde faldet hen i tanker. Hun er klædt i sort med et tørklæde om håret, og hendes grove hænder er foldede fromt foran hende. Både Madam Brøndum og Anna Anchers tre søstre var indremissionske til forskel fra Anna og hendes to brødre, der tilsyneladende ikke delte den religiøse overbevisning. Dette gjorde dog ikke familierelationerne dårlige – der var plads til forskellighed i familien Brøndum.
I dette værk får vi ikke en lang og detaljeret fortælling om Anna Anchers relation til moderen, men snarere en sjælfuld skildring af en gammel kvinde, der sidder urokkeligt og med rank ryg, nærmest som kunne hun blive siddende for evigt. Den dybe blå farve i maleriet understøtter motivets melankolske tone, men er nærmest også et motiv i sig selv, ligesom Anchers karakteristiske lysindfald, der kryber ind i det blå og henover bordet foran moderen.