Viggo Johansen: Mor fortæller for de Smaa. 1892

Viggo Johansen: Mor fortæller for de Smaa. 1892.

Skagens Kunstmuseer ejer ca. 50 malerier lavet af Viggo Johansen, heraf 4 med motiv fra København. Billedet er et eminent eksempel på Johansens evner til at skildre et mørkt interiør, hvor han i stedet udnytter det svindende dagslys, der kommer ind af vinduet samt lyset fra ilden i kakkelovnen. Johansen blev kaldt ”Lampelysmaleren” netop fordi, han var så dygtig til at gengive de specielle diffuse og glødende lysvirkninger, der kommer fra andre lyskilder end dagslyset. På den måde formår han at skabe en særlig atmosfære, der er blevet sammenlignet med den aftenstemning, Krøyer maler i sine blånende billeder fra Skagen Sønderstrand. Som et kuriosum kan nævnes, at der på væggen bag Martha Johansen er gengivet et maleri, som Michael Ancher har malet og som tilhører Skagens Kunstmuseer.

Johansen er en af de mindre kendte skagensmalere, der står i skyggen af Anna og Michael Ancher samt ikke mindst P.S. Krøyer, men som også i den periode han ikke var en del af kolonien har malet nogle fantastiske værker, der fortjener mere opmærksomhed, end det hidtil har været tilfældet.