Brøndums spisesal pyntes til jul

Skagensmaleren Anna Anchers liv og virke er inspirationskilden for dette års juleudsmykning i Brøndums spisesal på Skagens Museum. Det er tekstilhåndværker og -kunstner Signe Emdal, der i år har fået opgaven med at tilføre julestemning og liv til de historiske omgivelser på museet, under den efterhånden traditionsrige titel ”Træet pyntes”.

– Jeg har valgt at gå i dialog med Anna Ancher og hendes passion for både ornamenterede tekstiler og det at iscenesætte sine malerier. Mine tråde, farver, mønstre og stemninger er en slags essens, jeg skaber ud fra den viden, vi har om mennesket Anna Ancher og hendes samarbejde og fælles malerier med hendes mand Michael Ancher, siger Signe Emdal.

I juleudsmykningen går Signe Emdal i dialog med udvalgte genstande fra Anna Anchers hjem. Maleriet Dagens arbejde bedømmes, skabt i 1883 af Anna og Michael Ancher i fællesskab, har givet vigtige impulser til udsmykningen. Derudover drejer det sig om møbler og gulvtæpper fra Anchers Hus på Markvej i Skagen, hvor Anna og Michael Ancher boede med deres datter Helga. Et bestemt ornament fra Anna Anchers vinterkjole er også bragt ind i Signes nyskabte tekstilunivers, som desuden går i dialog med arkitekten Thorvald Bindesbølls ornamentik i Brøndums spisesal.

Signe Emdal (f. 1979) er uddannet tekstil-håndværker fra Designskolen Kolding i 2007. Hun bruger tekstiler til at udtrykke følelser og stemninger gennem det fysiske materiale. Hendes inspiration kommer som oftest fra naturen, fra poesi og fra kunstværker i historiske samlinger. Et af Signes mange arbejdsredskaber er en industriel strikkemaskine fra 1984, som hun har brugt til at skabe tekstilerne til ”Træet pyntes”. Signe arbejder til dagligt i København, men har sine rødder i Skagen.

I år er det kunsthåndværkeren Signe Emdal (f. 1979), der har skabt juleudsmykningen i Brøndums spisesal.

Signe Emdals juleudsmykning i Brøndums spisesal kan ses på Skagens Museum fra lørdag den 30. november 2019 og frem til årets udgang.