Susanne Jorn modtager Drachmannlegatet

Drachmannlegatet, som er et af Danmarks ældste forfatterlegater, bliver i år givet til forfatteren Susanne Jorn.
Susanne Jorn. Foto: Sofie Amalie Klougarth

Susanne Jorn (f. 1944) debuterede i 1970 med digtsamlingen Splinterne. På det tidspunkt var hun i Japan på et Monbusho-stipendium fra den japanske regering.

Susanne Jorn udgav sine første digtsamlinger under navnet Susanne Lyngborg, efter moderens pigenavn. Siden 1988 har hun valgt at bruge sin far Asger Jorns efternavn.

Samarbejdet med andre kunstformer som musik og billedkunst spiller en stor rolle i Susanne Jorns arbejde. Hendes egne værker er illustreret af billedkunstnere som Pierre Alechinsky, Carl-Henning Pedersen, Asger Jorn og Yasse Tabuchi. Susanne Jorn har også selv skrevet digte og eventyr til billedkunstneres værker. Et eksempel er Fuglen i skoven fra 2014, hvori hun skriver digte og eventyr til 53 værker af 26 billedkunstnere i Museum Jorns samling.

Senest har Susanne Jorn udgivet digtsamlingerne I relativiteten (Forlaget Hovedland, april 2018), Linedanserfarver/Couleurs funambules (Éditions Grèges, maj 2018) og oversættelsen fra japansk af Shuntaro Tanikawa’s digtsamling WATASHI (Forlaget Hovedland, august 2017).

Skagens Kunstmuseers bestyrelse har delegeret udvælgelsen af årets legatmodtager til et legatudvalg bestående af forfatterne Jens Christian Grøndahl og Hanne Marie Svendsen, der begge er tidligere legatmodtagere. I begrundelsen for uddelingen til Susanne Jorn skriver legatudvalget:

”Hendes tekster, der ofte er inspirerede af et stort kendskab til japansk og kinesisk tradition, er overrumplende. Hun skildrer punktoplevelser, øjeblikke, der vider sig ud, og med stilfærdig humor holder hun sentimentalitet og vanetænkning på lang afstand. Gennem sit oversætterarbejde, især fra japansk og kinesisk, har Susanne Jorn introduceret betydelige forfatterskaber til dansk, ofte i et nært samarbejde med forfatterne.”

Drachmannlegatet

Drachmannlegatet blev uddelt første gang i 1917, året efter at marinemaleren og forfatteren Holger Drachmann (1846 – 1908) ville være blevet 70 år. Den allerførste modtager af legatet var romanforfatteren Johannes Buchholtz (1882-1940). Siden da er legatet årligt, med få undtagelser, blevet uddelt på Holger Drachmanns fødselsdag den 9. oktober. Med legatet følget et ophold på Klitgaarden Refugium.

Blandt de tidligere modtagere af legatet findes navne som Johannes V. Jensen, Jeppe Aakjær, Tom Kristensen, Tove Ditlevsen, Frank Jæger, Ole Sarvig, Inger Christensen, Klaus Rifbjerg og Ib Michael. En oversigt over tidligere modtagere findes her.

Dette års legat-uddeling fejres ved et musisk-litterært arrangement på Skagens Museum. I en dialog med billed- og filmkunstneren Jytte Rex fortæller Susanne Jorn om sit forfatterskab og om hvordan hun og Jytte Rex har inspireret hinanden.

Det musikalske indslag består af tre stykker for soloharpe, spillet af harpenisten Tine Rehling.

Arrangementet finder sted fredag den 19. oktober fra kl. 17.30. Læs mere om arrangementet og køb billetter her