Ib Michael tildeles Drachmannlegatet 2017

Foto: Gyldendal Presseservice. Fotograf Isak Hoffmeyer

Drachmannlegatet 100 år

Ib Michael modtager Drachmannlegatet

En af Danmarks mest læste og elskede forfattere tildeles Drachmannlegatet, der i år kan fejre 100-årsjubilæum.

Ib Michael tildeles Drachmannlegatet 2017
Foto: Gyldendal presseservice. Fotograf: Isak Hoffmeyer

Valget af Ib Michael er foretaget af Drachmannlegatets bestyrelse, der består af forfatterne Jens Christian Grøndahl og Hanne Marie Svendsen, der begge er tidligere legatmodtagere. I begrundelsen for valget af kalder Jens Christian Grøndahl Ib Michaels forfatterskab for ”originalt og farvestærkt”.

”Holger Drachmann ville uden tvivl have nikket anerkendende til årets legatmodtager. Skønt inderligt dansk og ét med den romantiske tone i det sene 1800-tals lyrik, var Drachmann også et kosmopolitisk gemyt med blik for modernitetens omkalfatring. Han var vidt berejst og havde såvel eventyrlysten som det modtagelige sind, der gør rejsen til andet og mere end at flytte sig fra A til B: På én gang eksistentiel fordybelse, livsforvandling og en udsætten-sig-selv for mødet med det store og fremmede.”

Læs legatbestyrelsens fulde begrundelse her (pdf)

Ib Michael (f. 1945) debuterede i 1970 med romanen ’En hidtil uset drøm om skibe’, der siden er fulgt op at et omfangsrigt forfatterskab. Sammen med Thomas Boberg har Ib Michael netop udgivet antologien ’Den rullende kanon’ (Forlaget Arabesk), hvor de to forfattere har udvalgt 242 digte af både danske og internationale forfattere.

Drachmannlegatet 100 år

Initiativet til Drachmannlegatet blev taget i 1916 i forbindelse med 70-året for Holger Drachmanns fødsel og legatet har fra starten været tilknyttet kunstnerhjemmet Drachmanns Hus, der var Holger Drachmanns bolig i Skagens i forfatterens sidste leveår. Drachmannlegatet blev uddelt første gang i 1917. Den allerførste modtager af legatet var romanforfatteren Johannes Buchholtz (1882-1940). Siden da er legatet med enkelte afbrud blev uddelt på Holger Drachmanns fødselsdag den 9. oktober. Sammen med legatet følget et ophold på Klitgaarden Refugium.

Selvom enkelte uddelinger har været sprunget over, så er legatet nogle år blev tildelt til flere forfattere. Med årets uddeling er antallet af modtagere oppe på 105. Blandt tidligere modtagere af legatet findes navne som Johannes V. Jensen, Jeppe Aakjær, Tom Kristensen, Tove Ditlevsen, Frank Jæger, Ole Sarvig, Inger Christensen, Klaus Rifbjerg og Henrik Nordbrandt.

En fuld oversigt over tidligere modtagere findes her

Litteraturfejring på Skagens Museum

Jubilæet og årets modtager fejres ved et arrangement på Skagens Museum. I samtale med Jørgen Pyndt fortæller Ib Michael om sit forfatterskab og om den aktuelle udgivelse ’Den rullende kanon’, som han har lavet sammen med Thomas Boberg, der er med på scenen. Arrangementet foregår 22. oktober kl. 17:30. Læs mere om arrangementet