Kristine Mørch er ny programchef for Skagens Kunstmuseer

Skagens Kunstmuseer har ansat en ny programchef: Kristine Mørch. Hun kommer fra stillinger i Vestas og LEGO Koncernen og gør status efter sine første 3 måneder i jobbet.

”Jeg tror, at vi har ramt hinanden det rigtige sted,” siger Kristine Mørch om Skagens Kunstmuseer. ”Jeg har brugt mange år i store virksomheder med store projektporteføljer, og det har været meget lærerigt – men da der pludselig var en åbning på Skagens Kunstmuseer, blev jeg meget nysgerrig.”

Kristine Mørch er landet på Skagens Kunstmuseer og i Danmarks nordligste by efter mere end 20 år i to prominente danske virksomheder. Hun tilbragte størstedelen af sine 15 år i Vestas som projektchef og med topledelsesbetjening. Mørch trådte ind i LEGO Group og forsatte i LEGO Fonden. Mørch nød det, men da en god bekendt hørte om den ledige stilling som programchef på Skagens Kunstmuseer, spidsede hun ører.

Mødet med museet vækkede Mørchs begejstring: ”Jeg havde nogle virkelig gode indledende dialoger med Lisette, museets direktør, og den øvrige chefgruppe. Jeg kunne mærke, at der var skabt et fundament med en meget inspirerende strategi frem mod 2026 under titlen ”Flere fællesskaber” – hvorfra der udspringer alle mulige spændende projekter og tanker. Gennem vores snakke tænkte jeg, at jeg kunne bidrage til at udvikle denne portefølje og organiseringen omkring dette,” siger Mørch.

Over til kunsten
Hun glæder sig over sit brancheskifte: ”Jeg har skiftet branche før, for eksempel da jeg skiftede fra Vestas til LEGO, så jeg er meget ydmyg over for nu at skulle arbejde i kulturbranchen – og så med så vigtig en kulturarv, som man kan finde på Skagens Kunstmuseer,” siger Mørch.

”Men jeg tænkte jo selv meget over det, inden jeg begyndte på museet. Jeg havde jo ingen erfaringer fra kulturbranchen. Ville jeg overhovedet kunne bruge fagkompetencerne fra nogle helt anderledes organisationer? Men det har vist sig, at det kan jeg absolut. For det handler, for mig, mere om et mindset: En måde, hvorpå man gerne vil facilitere, og nogle metodikker, som kan bruges på mange forskellige ting. Der er en projektværktøjskasse, som kan sættes i spil på alt fra vindmøller til børns leg til kunst.”

Mørch mener, at der er en række elementer, som går på tværs af alle ambitiøse organisationer: Værdier skal balanceres med indtjening, imens forskellige fagligheder bliver set og hørt. I det hele taget tror Mørch på, at det kollektive engagement er nøglen til succesfulde projekter.

”Programledelse for mig er at få mennesker til at lykkes og få mennesker til at føle, at det, de laver, virkelig bidrager med noget,” forklarer Mørch. ”Jeg har virkelig et håb om, at vi som programafdeling kan hjælpe medarbejderne med at arbejde på en smidig måde, så vi hjælper hinanden med de faglige kompetencer, vi hver især bringer ind. Vi skal sikre, at alle bidrager med det, de er bedst til, og samtidig bygger ovenpå hinandens kompetencer. Vi er jo så sammensatte på museet! Vi har alt fra formidlere til kommunikationsfolk, kunsthistorikere og håndværkere, der kan bygge en hel udstillingsarkitektur. Det er et privilegium, vi skal få det bedste ud af.”

Vilje til udvikling
Mørch er stadig begejstret efter sine første tre måneder i jobbet: ”Jeg synes jo, at Skagens Kunstmuseer er en arbejdsplads, der summer af stolthed og glæde over den opgave, man er sat i verden for at udføre. Der er så meget, der er funderet i de her skagensmalere og i det Skagen kan og vil, og som man er helt vildt stolt over både at passe på, og som man gerne vil give videre.”

Hun fremhæver museets strategi, Flere Fællesskaber, som en ledestjerne i det daglige arbejde.

”Man vil gerne alle – det står jo i museets strategi, Flere Fællesskaber. Man vil børnene, man vil de unge, man vil de voksne, og man vil de ældre, så jeg synes, at der er en stor omfavnelse og et sindssygt stærkt link til de strategiske visioner om at skabe netop fællesskaber. Der er virkelig et ønske om at ville leve det ud, få det til at ske, og fortælle offentligheden, at den skal komme ind og være en del af vores hus. Dén stolthed synes jeg er superstærk,” siger Mørch.

Et nyt community
Mørch tror nemlig på fælles fodslag – hele vejen rundt. Hun har solgt sin lejlighed i Aarhus og lejet et hus i Skagen, som hun glæder sig til at få ind under huden: ”Jeg glæder mig til at komme tættere ind på Skagen. Det er spændende at Skagens Kunstmuseer er den her store kunst- og kulturbærer i Skagen, som jo er en forholdsvis lille by. Jeg er meget optaget af, hvordan vi kan bruge vores museer og vores projekter til at styrke forholdet til byen og dens borgere – dens voksne, børn og unge. Hvordan kan vi få endnu flere lokale med? Kan vi bygge et endnu stærkere community omkring Skagens Kunstmuseer? Det tror jeg – og jeg vil arbejde ihærdigt for at få det til at ske.”