Fernisering: Fællesskab – Mad – Natur

Det er Skagenskoloniens historie og hele Skagens DNA, der er bragt i spil, når Skagens Kunstmuseer og Baghaven lørdag den 17. september fra 14 til 16 åbner dørene til fernisering på udstillingen: Fællesskab, Mad og Natur. Udstillingen kan som noget helt særligt kun opleves denne ene dag i atelieret ved Baghaven. Alle er velkomne og deltagelse er gratis.

International samarbejdsudstilling

Udstillingen er en samarbejdsudstilling, som sætter fokus på samspillet mellem skagenskolonien, mad, kunst og natur.

Under overskriften Fællesskab, Mad og Natur har Skagens Kunstmuseer og Baghaven inviteret 6 aspirerende unge kunstnere fra Billedkunstnerisk Grundkursus i Aalborg (BGK-Nord) ind i museets samling og ud at høste skagensmalernes landskaber. Formålet var at give de unge et nyt blik for landskabet og naturen som ressource – for både kunst- og smagsoplevelser. Et blik og et møde, de unge kunstnere efterfølgende har omsat til 6 individuelle og meget forskellige værker.

Fællesskab, Mad og Natur er en del af projektet UP-CREATE – et EU strategisk partnerskab mellem Aalborg Universitet, Alchemist Taste Lab og fem europæiske kulturinstitutioner, her i blandt Skagens Kunstmuseer.

Værkerne på udstillingen indgår i UP–CREATE – konkurrencen, og en dommerkomité kårer derfor et vinderværk i forbindelse med åbningen. Den vindende kunstner inviteres sammen med projektets øvrige vindere med til en international workshop, der vises på en session på kunstbiennalen i Venedig til november.

Vinderværket kan opleves i Baghavens Atelier til og med søndag d. 25. september i Baghavens åbningstid.

På projektets internationale hjemmeside kan man opleve en række af de øvrige deltagende landes bidrag og selvfølgelig læse mere om det internationale samarbejde: www.up-create.eu.

Kunst, gastronomi og natur er grundsten i Skagens identitet, hvor både natur og by også historisk har været en unik ressource for kunstneriske motiver, råvarer og inspiration. Mest kendt er selvfølgelig skagensmalerne, der skildrede deres liv, deres festlige måltider, spadsereture på stranden og stemningsfulde aftener i måneskinnet. Motiver i et landskab, der stadig eksisterer og som i dag agerer spisekammer for blandt andre Baghavens kokke.

Praktiske oplysninger:

• Tid: Lørdag den 17. september 2022 kl. 14-16