Stor Anna Ancher udstilling er netop åbnet i Tyskland

Museum Kunst der Westküste, foto: Lukas Spörl

Udstillingen ”Anna Ancher. Sol. Lys. Skagen” viser 80 olimalerier og skitser af Anna Ancher. En stor del af værkerne er udlån fra Skagens Kunstmuseer, men der er også indlån fra andre museer og samlinger, og så ejer Museum Kunst der Westküste også selv en mindre samling af værker af Anna Ancher, som indgår i udstillingen.

”Anna Ancher. Sol. Lys. Skagen” er blevet til i forlængelse af de succesfulde Anna Ancher udstillinger som i løbet af 2020 og 2021 blev vist på henholdsvis Statens Museum for Kunst i København, Lillehammer Kunstmuseum i Norge og Skagens Museum. Nu præsenteres Anna Ancher således også for et tysk publikum og indtil videre er udstillingen blev modtaget med stor begejstring.

Museum Kunst der Westküste, foto: Lukas Spörl

Udstillingen åbnede den 6. marts og der blev holdt åbningstaler af Prof. Dr. Ulrike Wolff-Thomsen, direktør, Museum Kunst der Westküste. Jesper Fritz Schou-Knudsen, kultur- og kommunikationschef, Den danske Ambassade i Berlin. Dr. Ulrike Pluschke, leder af afdelingen for kulturel infrastruktur, Ministeriet for Undervisning, Videnskab og Kultur i delstaten Schleswig-Holstei. Og Lisette Vind Ebbesen, direktør, Skagens Kunstmuseer.

Minister for uddannelse, forskning og kultur i Slesvig-Holsten, Karin Prien, er sammen med Susanne Hyldelund, Danmarks ambassadør til Tyskland, protektor for udstillingen. Udstillingen vises indtil den 19. juni 2022 og er bestemt en tur til den dejlige ø, Föhr, værd. Husk for øvrigt at et årskort til Skagens Kunstmuseer (Skagens Museums Venner) giver gratis adgang til Museum Kunst der Westküste.
Læs mere her: https://mkdw.de/da/uitstelling/anna-ancher-sol-lys-skagen