Skagens Kunstmuseer lancerer Aftenakademiet 2.0

Ny arrangementsrække på Skagens Kunstmuseer præsenterer sanselighed, viden og kunst i fodsporene på P.S. Krøyers oprindelige Aftenakademi fra 1883. Oplev bl.a. sangskriver Niels Hausgaard, madhistoriker Asmus Gamdrup, museumsdirektør Lisette Vind Ebbesen og køkkenchef Matilde Grue.

Fra oktober måned genopliver Skagens Kunstmuseer P.S. Krøyers sagnomspundne Aftenakademi fra 1883. Dengang samledes Skagens kunstnerkoloni og deres kreds i festligt lag for at diskutere tidens tendenser, kunsten omkring dem og hvad der ellers måtte melde sig, ofte ledsaget af gode middage og store armbevægelser. Nu inviterer museet alle interesserede til dialog og sanselige oplevelser i selskab med en række oplægsholdere, der er optaget af den tid, vi lever i.

I 1883 blev Anna Ancher udnævnt til protektrice for Aftenakademiet og fik overrakt et diplom, som var udfærdiget af P.S. Krøyer og Wilhelm Peters. Diplomet er fyldt med humoristiske tegninger af kunstnernes liv sammen og ikke mindst den fine karikatur af Anchers karakteristiske profil, som ses til venstre. Til højre ses Aftenakademiet 2.0s logo – en opdateret hyldest.

Historie og nutid forbindes i Aftenakademiet 2.0
Der findes forskellige fortællinger om hvorfor akademiet opstod dengang i 1883. Én er, at Krøyer ville forhindre malerne i Skagen i at arbejde om aftenen; en anden er, at akademiet skulle sørge for, at ingen fester eller andre selskabeligheder kolliderede og en tredje er, at Krøyer ville skabe et rum for diskussion, dialog og udveksling af idéer. Uanset hvad der måtte være den virkelige årsag, peger de alle tre på det samme: at Aftenakademiet fra 1883 var et rum for møder og udvekslinger mellem mennesker, der blev bragt sammen af kunsten.

Og det giver mening at genoplive netop sådan et initiativ, mener Lisette Vind Ebbesen, direktør for Skagens Kunstmuseer: ”Aftenakademiet handlede om meget af det, vi arbejder for på Skagens Kunstmuseer i dag. Mødet mellem forskellige mennesker var i centrum og der blev sat fokus på alt det, der sker, når man rent faktisk samles: man kan få idéer, udvikle og udfordre sig selv og hinanden, og få nogle meningsfulde oplevelser. Aftenakademiet 2.0 bygger på den måde bro mellem den kulturarv og historie, vi bevarer, og den nutid, vi befinder os i.”

Med et stort fokus på publikumsinddragelse er Aftenakademiet 2.0 et sted hvor vidensformidling, scenekunst og begavet underholdning går hånd i hånd. Selve arrangementsrækkens navn bygger også bro mellem historien og nutiden. Mens “Aftenakademiet” kommer direkte fra 1883, er “2.0” en nutidig tilføjelse, som dels peger på, at det er anden generation af Aftenakademiet, der sættes i gang, og dels spiller på begrebet “web 2.0”, som dækker over onlinetjenester, der kræver brugerinddragelse gennem f.eks. chatfunktioner eller brugernes mulighed for at bidrage til tjenesternes indhold – selvom arrangementerne foregår fysisk på Skagens Museum. Aftenakademiet 2.0 kommer nemlig til at rumme forskellige inddragelser af publikum, som dermed er med til at skabe aftenernes udfald, nøjagtigt som den festlige forsamling fra 1883 rummede ivrige, engagerede diskussioner kunstnerne imellem.

Kommende arrangementer
Aftenakademiet 2.0 er altså en række arrangementer, som foregår på Skagens Museum med begyndelse i uge 42. De første tre arrangementer i rækken afvikles dette efterår og byder på alt fra skåltaler over diskussioner om at flytte til Skagen til aftener, hvor vi diskuterer og smager på det gode måltid fra Skagen.

Første arrangement afholdes 19. oktober 2021 fra 17.30-19.00 og hedder ganske enkelt Anno 2021.
Denne aften genrejses Aftenakademiet i version 2.0. Det sagnomspundne, festlige og kloge selskab blev stiftet af P.S. Krøyer i 1883 som et rum for møder mellem mennesker gennem kunsten. Vi inviterer til champagne og skåltaler, hvor vi hylder Aftenakademiet for det, det var, og det, det kan blive. Hør bl.a. Niels Hausgaard og Lisette Vind Ebbesen.

Der er mad på programmet den 11. november 2021 fra 17.30-19.00, hvor madhistoriker Asmus Gamdrup og køkkenchef på Blink Matilde Grue taler om det skawske festmåltid og Skagen som spisekammer.

Den 9. december fra 17.30-19.00 diskuterer Aftenakademiet 2.0 hvordan det er at flytte til Skagen, når man er i 30’erne og, ikke mindst, hvad der får én til at blive. Hør museumsinspektør ved Skagens Kunstmuseer Andreas Bjerre og iværksætter Niels Ove Kildal og deltag selv i snakken.

Kommende arrangementer og billet salg finder du i arrangementskalenderen her.

Projektet er støttet af Frederikshavn Kommune, Slots- og Kulturstyrelsen, Spar Nord Fonden og Stiftung zur Förderung dänischer Kunst und Kultur.