Kastanjetræet fra Drachmanns Hus får nyt liv

I Museumsbutikken på Skagens Museum kan man nu købe en lille bid af kunstnerkoloniens historie med hjem. Det gamle kastanjetræ, som indtil sidste år prydede haven ved Drachmanns Hus, er nemlig blevet til hånddrejede fuglehuse, vinpropper og skåle.

I marts 2020 fældede skovrider Michael Finn Jørgensen fra Skagen et enormt kastanjetræ, som lænede sig faretruende langt ind over Holger Drachmanns hjem Pax. Men i et museums hænder går intet rigtig tabt, så træet blev ikke fældet forgæves. I løbet af 2021 har trædrejer Poul Nielsen fra Vordingborg nemlig forvandlet det til små genstande, som nu kan købes i Skagens Museums butik.

Det kan umiddelbart virke dramatisk at fælde et så gammelt træ som det, der stod foran Drachmanns Hus, men det var det slet ikke, fortæller Karin Trbola, gartner ved Skagens Kunstmuseer: ”Træet var ikke bevaringsværdigt. Det har vi andre træer, der er, men ikke det her, og det betyder jo noget. Og så udgjorde træet en fare for huset. Der var gået råd i træet, som var blevet næste helt hult, og samtidig bar en meget stor krone. Det betød at det rent faktisk kunne risikere at vælte, hvis vi fik os en ordentlig storm, og beskadige huset. Samtidig kan der være alt muligt kryb og kravl i et hult træ, som vi nødig ville have ind i Drachmanns Hus, så det var en god beslutning, der blev truffet af bevaringshensyn til både huset og dets interiør.”

Nyt liv
Det blev hurtigt besluttet, at træet skulle drejes til små genstande, der kunne flytte hjem til museets gæster. Æren ved at dreje det gamle træ tilfaldt trædrejeren Poul Nielsen fra Vordingborg. Og han var glad for opgaven: ”Det er ikke alle, der får lov at stå og dreje noget træ, der kommer helt oppe fra Skagen, hvor det har stået op ad en meget berømt persons hus. Og så ender det hos mig, det ender med ikke at blive smidt ud – det ender med at blive til noget. Det har jeg tænkt over mange gange. Det er en god fornemmelse for en trædrejer.”

Poul Nielsen har drejet træ de sidste 18 år, men han har samlet på forskelligt træ hele livet. For omkring 20 år siden mødte Nielsen og hans kone så en trædrejer. ”Var det dog ikke noget for dig?” spurgte hun. ”Jo – det har jeg så tit gået og tænkt på,” svarede han. Kort tid efter kom han tilfældigvis i kontakt med en bekendt, der var en del af en gruppe trædrejere, som af og til mødtes. Nielsen tog med, lyttede og besluttede sig for at tage hul på trædrejningen for alvor. ”En vinter lånte og købte jeg alt, hvad jeg kunne får fat i, af bøger om trædrejning og behandling af træ, og jeg læste, og jeg læste, og jeg læste. Så købte jeg drejebænk og jern og så begyndte jeg bare.”

Fra træstykker til drejede genstande
Da Nielsen fik til opgave at omdanne træet fra Drachmanns Hus, bad han museets gartnere udvælge sunde træstykker, som havde farvespil. De skulle ikke kun sende det pæneste træ, men også noget af det, der afspejlede tidens tand i de rødlige nuancer, en formuldningsproces kan skabe i træ. Det modtog han i Vordingborg, hvorefter han skar træstykkerne groft op. Derefter lagde han dem til tørre udendørs i et halvt år, skærmet for regn, og lod dem eftertørre i sit værksted. Derefter kunne drejningen begynde.

”Det var ikke let at arbejde med så gammelt træ,” siger Nielsen. ”Det var for eksempel mange revner, men dem har jeg jo så fundet ud af at arbejde med. Det var vigtigt, for jeg syntes at jeg ville bruge så meget af træet, som jeg overhovedet kunne.”

Nielsen brugte det til små fuglehuse, skåle med og uden låg og ikke mindst vinpropper. Netop vinpropperne blev han egen favorit: ”Dem elsker jeg at dreje. Jeg laver ikke to, der er ens, så jeg kan følge de idéer jeg får, mens jeg laver dem. Der kan være en fejl i træet, jeg skal udenom, men så kommer jeg bare det. Jeg arbejder så frit, når jeg laver dem.”

Tag et stykke historie med hjem
De drejede trægenstande sælges eksklusivt i Skagens Museums butik, så længe lager haves. Fuglehusene, vinpropperne og skålene er designet af museumsbutikkens leder Charlotte Beck Jensen og trædrejer Poul Nielsen og drejet i hans værksted i Vordingborg.

Skulle træet blive en smule tørt, anbefaler Poul Nielsen at man smører det i en smule vindruekerneolie eller rapsolie, lader det trække ind og tørrer træet igen. Så skulle det være så godt som nyt.

Museumsbutikken har åben alle dage fra 09.00-17.00 resten af maj, juni, juli og august.