Papirophæng | skagensmalerne

Jul på Skagens Museum

Har du brug for en pause fra gaveræset, er der mulighed for stemningsfulde oplevelser blandt skagensmalernes værker i hele december måned.

Træet pyntes

I Brøndums spisesal er der tradition for, at en nulevende kunstner eller kunsthåndværker pynter op til jul. I år er det den japanske papirkunstner Yuko Takada Keller, der står bag en installation af papir og spejlglas. Brøndums spisesal blev overflyttet til Skagens Museum i 1946. Inden da var salen på Brøndums Hotel og var rammen om mange begivenheder i kunstnerkolonien.  Salen rummer 81 kunstværker heriblandt portrætter af kunstnerkoloniens medlemmer.

Julekoncert

Tenoren Jens-Christian Wandt giver sin traditionsrige julekoncert på Skagens Museum den lørdag 16. december klokken 14:00. Den veloplagte tenor krydrer julens melodier med små fortællinger. Koncerten er gratis for museets gæster. Køber du din billet i forsalg på nettet, er der mulighed for at få reserveret en siddeplads. Læs mere om julekoncerten

Gaveideer og ting til julen i museumsbutikken

Museumsbutikken er fuld af gode gaveideer til alle dem, der holder af Skagen og skagensmalerne. I museets egen designlinje i klassisk, skandinavisk design finder du gaver til både ham og hende, der bliver flot pakket ind. Museumsbutikken har åbent i hele museets åbningstid.  I anledning af højtidens sælges også julekort og til-og-fra-kort med skagensmalernes julemotiver.

Temaomvisninger i december

Fredag 8. december er der temaomvisning i udstillingen Björck & Rantzau. Together we get somewhere, der løber ind til årsskiftet. Fredag 15. december handler temaomvisningen om en anden af museets særudstillinger, Fanget i gips: Axel Lochers teaterstatuetter. Begge dage klokken 14:00. Temaomvisningen er gratis for museets gæster.

Åbningstider i juletiden

Frem til og med 17. december holder museet åben torsdag-søndag 10-17. Resten af måneden er der åbent 20. og 21. december samt 28. og 29. december mellem jul og nytår. Se alle åbningstider