Konservering af et hovedværk

Laurits Tuxens Rhododendron i konservatorværkstedet

I uge 27 kan du følge konserveringen af et af Laurits Tuxens hovedværker ’Rhododendron i Dagminnes have. Skagen’ på nærmeste hold. Mandag-fredag kl. 11 kan du møde museets konservator og høre om det aktuelle arbejde med værket.

Skagens Kunstmuseers konservator foran Laurits Tuxens maleri 'Rhododendron i Dagminnes have'

Rhododendron i Dagminnes have. Skagen er et af maleren Laurits Tuxens helt store mesterværker.  Værket er malet i 1917 og forestiller de store rododendronbuske i haven ved Tuxens egen sommerbolig i Skagen, Villa Dagminne.

Karakteristisk for Tuxen er malingen påført i tykke, såkaldte pastose, strøg som giver værkets overflade en reliefagtigt tekstur. Netop de pastose strøg er en udfordring for konservatoren, da der her samler sig støv og snavs, der kun vanskeligt lader sig fjerne. I dag gør det, at værket fremstår mat i udtrykket og de originale farvers intensitet er længere aflæselige.

Fra mandag d. 3. juli til fredag d. 7. juli kan man hver dag følge konservatorens arbejde på værket i tidsrummet 10-13. Hver dag kl. 11 er der mulighed for at høre konservatoren fortælle om arbejdet og for at stille spørgsmål. Der er lejlighed til at høre om konservatorens teknikker, og om de processer, som værket gennemgår.