Kunstneren Anna Anchers broche.

Anna Anchers Anker

En genfunden kærlighedsgave

Et sjældent og meget personligt stykke dansk kunsthistorie er dukket op fra gemmerne. Et velkendt smykke, der har tilhørt skagensmaleren Anna Ancher og kendes fra mange portrætter af hende, er pludselig genfundet, selvom man troede, at det måtte være gået tabt.

Michael Ancher. Juledag 1900. 1903. Skagens Kunstmuseer.
Michael Ancher. Juledag 1900. 1903. Skagens Kunstmuseer. På Michael Anchers maleri af kvinderne i Brøndum-familien ses Anna Ancher (yderst til højre) med smykket.

Smykket, en ankerformet broche, var formodentligt en bryllupsgave til Anna Ancher fra ægtemanden og kunstnerkollegaen Michael Ancher med en klar allusion til det fælles efternavn. Anna Ancher bærer smykket på mange portrætter, men hvor smykket befandt sig, har ingen vidst. Indtil nu.

I forbindelse med registrering af familien Anchers private kunstsamling, som er en del af Skagens Kunstmuseer,  har museets medarbejdere – allerbagerst i en arkivskuffe i en lille æske i en pose – fundet det velkendte og værdifulde smykke. Det er et lille fund med en stor betydning.

Kunstneren Anna Anchers broche.
Kunstneren Anna Anchers broche, der nu er blevet genfundet på museet Anchers Hus.

Smykket skal nu omkring Skagens Kunstmuseers konserveringsværksted, men vil naturligvis blive udstillet på et senere tidspunkt, så alle kan få lejlighed til at se det.

Anchers Hus

Anna og Michael Ancher blev gift d. 18. august 1880. I ægteskabet første år boede familien i havehuset bag Brøndums Hotel, hvor Michael Ancher også havde atelier. I dag huser bygningen Skagens Museums cafe, Brøndum Havehus. I forbindelse med datteren Helgas fødsel, flyttede familien til det hus på Markvej i Skagen, som vi i dag kender som Anchers Hus. Her boede parret resten af deres liv, og huset er bevaret som ved Anna Anchers død i 1935.

Sydstuen og veststuen. Anchers Hus. Skagens Kunstmuseer.
Kunstnerparret Anchers hjem, Anchers Hus, står som da Anna Ancher døde i 1935. Husets interører genkendes fra mange af parrets malerier.

At huset i dag er et museum skyldes parrets eneste barn, Helga Ancher, der selv var kunstner. Hun bevarede forældrenes hjem, men benyttede det ikke selv og testamenterede det til en fond. D. 23. juni 1967, tre år efter Helga Anchers død, åbnede huset som museum. Sankthansaftensdag i år kan huset altså fejre 50-års jubilæum som museum. Jubilæet bliver på dagen markeret i Anchers Hus.

Bøger på vej

Der er i det hele taget mange aktiviteter omkring Anchers Hus i år. I juni udgiver Skagens Kunstmuseer det rigt illustrerede værk “Et kunstnerhjem – Michael og Anna Anchers Hus i Skagen” skrevet af tidl. museumsinspektør ved Nationalmuseet, mag.art, Inge Mejer Antonsen og redigeret af Elisabeth Fabritius og Lisette Vind Ebbesen.

Arven fra Anchers – skjulte skatte fra Anchers Hus

Ancher-familien efterlod sig ikke kun et hus, men også en meget omfattende kunstsamling. En del af den kan opleves i stuerne i Anchers Hus, hvor hver en vægflade er dækket med malerier. Samlingens størrelse gør dog, at det normalt kun er muligt at vise en mindre del. På den aktuelle særudstilling Arven fra Anchers på Skagens Museum er 249 af disse værker, der normalt er gemt bort i museets magasiner, samlet. Særudstillingen, der løber frem til d. 23. april, er en enestående mulighed for at se disse værker.

Læs mere om Anchers Hus

Tilmeld dig Skagens Kunstmuseers nyhedsbrev nedenfor og hold dig orienteret om sommerens udgivelser og arrangementer i Anchers Hus.