Krøyer, street art og KUNSTkadet

Krøyers ”Sommeraften på Skagen Sønderstrand” anno 2016

Fra torsdag den 25. august til lørdag den 27. august deltog Skagens Kunstmuseer på Kulturmødet 2016 på Limfjordsøen Mors. Museet deltog med sin nye formidlingsvogn KUNSTkadetten på Kulturmødet for at vise, at selv om det er mere end 100 år siden kunstnerkolonien havde sin storhedstid, så er der stadig meget at lære af skagensmalerne i dag.

Skagensmalerne faldt for fiskerne og den rå, upolerede virkelighed, der var meget langt fra det liv, der blev levet i byerne, hvor malernes publikum kom fra. På Kulturmødet lavede den anerkendte street artist Claus Frederiksen sin egen fortolkning af Krøyers ikoniske billede Sommeraften på Skagen Sønderstrand fra 1893. Valget faldt på Claus Frederiksen, fordi ønsket var at binde en tråd mellem fortiden og nutiden. Og Claus Frederiksen, der blandt andet udstiller på Galerie Wolfsen i Aalborg, er kendt for at afbillede mennesker, som de ser ud i dag. Præcis som skagensmalerne gjorde det i deres samtid.

Allerede inden Kulturmødet opstod idéen om, at værket burde blive i Skagen. Og den idé var Claus Frederiksen med på. Derfor er det med stor glæde, at Skagens Kunstmuseer har fået mulighed for at donere værket til Kulturhus Kappelborg, hvor det fremover kan opleves af alle husets mange forskellige brugere.

Claus Frederiksen var slet ikke i tvivl, da han blev spurgt om han ville lave sin egen fortolkning af Krøyers ”Damerne på stranden”. Endelig en opgave der gav mening! Han var vild med idéen om at nyfortolke et ikonisk værk, og give det en nutidig fortolkning. Derfor endte hans også med at afbillede to piger, der går en tur på den lige så ikoniske havnefront i Aalborg.

For som han sagde: Krøyer ville jo ikke have malet to piger på en tom strand i dag! I dag foregår livet i byerne. Og i en by som Aalborg – der er Claus` ”hood”, der er havnefronten lige så selvfølgelig for ham, som stranden og lyset var det for Krøyer.

Publikumsdeltagelse

På Kulturmødet var der i alt cirka 400 gæster forbi KUNSTkadetten og få en snak. Heraf deltog 50 i åben ‘skagensmalerø-malerskole i løbet af de tre dage, og cirka 150 børn og voksne fik skagensmaler-”tatoveringer”.

Om KUNSTkadetten

KUNSTkadetten er Skagens Kunstmuseers nye mobile formidlingsvogn, der i løbet af de kommende år skal rundt i regionen og møde borgere i alle aldre. Har du en ide til et arrangement vi bør deltage i er du velkommen til at skrive til info@skagenskunstmuseer.dk. Projektet er støttet af KulturKANten 2016.

Om Claus Frederiksen

31-årige Claus Frederiksen – med kunstnernavnet Burn On – startede sit virke som street-artist på den ikke helt lovlige måde. Nemlig med at tagge og male på tomme vægge og andre flader i byrummet. Han har boet i en årrække på Christiania, men er nu tilbage i Aalborg. Han udstiller hos Galerie Wolfsen i Aalborg, og hans seneste udstilling ”Pusherstreet”, hvor han portrætterede de personer, der lever der, fik stor succes, og han betragtes i dag som en af de mest anerkendte street-artist herhjemme.

claus-frederiksen